این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۴۹-۲۹

عنوان فارسی بررسی ترانه‌های سیاسی در دوره پهلوی ( ۱۳۲۰ – ۱۳۵۷ )
چکیده فارسی مقاله ترانه‌ها به دور از پیچیدگی برای درک پیام‌ها، با استفاده از زمینه جذب کننده موسیقی توانسته‌اند پیام‌‌رسان هنری موثری برای عامه مردم باشند. پژوهش در ترانه‌ها به علت خاستگاه مردمی آن شیوه‌ای کارآمد برای فهم فرهنگ جامعه است، در این جستار به روش تحلیل محتوا، مقوله‌های سیاسی در ترانه‌های دوره پهلوی (1320– 1357) بررسی و طبقه‌بندی شده‌اند و به نمونه‌های آن‌ها ‌پرداخته‌ایم. ترانه، اصطلاحی عام است که به انواع قالب‌های شعری آهنگین یا همراه موسیقی به ویژه به تصنیف گفته می‌شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که ترانه‌های سیاسی بخش قابل توجهی از ترانه‌ها را در برگرفته‌اند و بیشترین بسامد سیاسی در ترانه‌ها نیز در دهه چهل و پنجاه شمسی پدید می‌آید. این ترانه‌ها به بخش‌های ترانه‌های سیاسی معاصر و سرودهای سازمان‌های سیاسی تقسیم‌بندی می‌شوند. در این ترانه‌ها که با زندگی جامعه ارتباط دارند، تصاویری از بافت جامعه و سیاست با گفتمان اختناق و نارضایتی ارائه شده‌اند. پیام‌های اعتراضی نیز در این ترانه‌ها و تصنیف‌ها، به شکل یک شِکوه یا افشای همراه با ناامیدی از تغییر وضعیت موجود و گاه همچون دعوتی به یک مبارزه و فعالیت علیه وضع موجود بیان شده‌اند. مقولاتی که در این ترانه‌ها به کار رفته‌اند شامل انتقاد اجتماعی، میهن دوستی و پیوستگی ملی، اختناق و اعتراض، انقلاب و امید هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترانه‌های سیاسی،جامعه،دوره پهلوی،دوره معاصر،فرهنگ،

عنوان انگلیسی Analysis of Political Songs in the Second Pahlavi Period
چکیده انگلیسی مقاله The songs are the most effective artistic messengers to the community by using the music-absorbing context. Research in songs due to their popular origin is an effective way to understand the culture of society. For this reason, this paper examined social songs in the second Pahlavi period. After expressing the characteristics of social songs, these songs have been classified in terms of usage and content, and we have dealt with their examples. The song is a general term that refers to a variety of melodic or accompanying forms of poetry, especially duets, quatrains, and ballads. Research findings show that social songs cover a significant part of the songs and the highest social frequency in songs occurs in the sixties and seventies. These songs are divided into sections of contemporary political songs and anthems of political organizations. In these songs, the realities of society and resistance against the dictatorship of the Pahlavi government were presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ترانه‌های سیاسی,جامعه,دوره پهلوی,دوره معاصر,فرهنگ

نویسندگان مقاله محمد امین محمدپور |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان

علی اصغر بابا صفری |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران (نویسنده مسئول)

غلامرضا ستوده |
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_248994_48e4eb508666fbc8e81bab26d3180cfd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات