این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۵۷-۷۹

عنوان فارسی آموزش عالی ایران و محیط‌زیست پایدار از نگاه آگاهان کلیدی
چکیده فارسی مقاله در ایران مانند سایر جوامع همراهی با فرایند جهانی‌شدن و همچنین روند توسعه کشور، ضریب بهره‌گیری از طبیعت و احتمال آسیب رساندن به آن را شدت بخشیده است. انتظار می‌رود نهاد تعلیم و تربیت و به‌ویژه آموزش عالی در راستای فرهنگ‌سازی برای استفاده بهینه از طبیعت و تحقق محیط‌زیست سالم و پایدار فعالیت کند. به این دلیل متن حاضر بر این هدف متمرکز است که نشان دهد آموزش عالی ایران چگونه به مقوله محیط‌زیست پرداخته است. این مطالعه از حیث نظری بر آراء جان هانیگن و از جهت اسلوب تحقیق بر روش تحلیل مضمون استوار است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل ده تن از مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین کارگزاران سازمان حفاظت از محیط‌زیست هستند که به‌صورت نمونه‌گیری نظری و هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در وهله اول پاسخگویان به این واقعیت اشاره داشتند که اگر الگوی هانیگن مبنای داوری باشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد پایداری محیط‌زیست فعالیت خاصی انجام نداده است. در مرحله دوم در پاسخ به این پرسش که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه اساساً چه نوع فعالیتی می‌تواند انجام دهد نکته و نظرهایی پیشنهاد شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مک کیودا تجزیه‌وتحلیل شد. در وهله اول از یافته‌های به‌دست‌آمده 99 کد استخراج شد، سپس با طبقه‌بندی کدها 13 مقوله شامل مداخله برنامه‌ریزی‌شده حاکمیت، توجه به اصل پیوستگی فرهنگی، آمایش سرزمینی، آگاهی ­بخشی و آموزش عمومی، گفتمان سازی در دانشگاه‌ها، تقویت تشکل­های مدنی، اولویت بخشیدن به پژوهش درباره محیط‌زیست پایدار، تدوین برنامه ­های آموزشی محیط‌زیست­ محور، تقویت همکاری بین بخشی در راستای محیط‌زیست پایدار، بهره­ گیری از نقش متخصصان، ظرفیت ­سازی از طریق رسانه­ ها و مدیریت سبز شناسایی و برجسته سازی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی،محیط­ زیست،دانشگاه،توسعه پایدار،تحلیل مضمون،

عنوان انگلیسی Higher education and sustainable environment in Iran from the perspective of key informants
چکیده انگلیسی مقاله In Iran, like other societies, along with the process of globalization and the country's development process, the rate of exploitation and destruction of nature. It is expected that the institution of education and especially higher education works in the direction of building culture for the optimal use of nature and the realization of a healthy and sustainable environment. This paper is theoretically based on John Hannigan's theory and on thematic analysis method in terms of research orientation. Participants in the research include ten managers of the Iranian Ministry of Science, Research and Technology, as well as agents of the Environmental Protection Organization, who were selected through a targeted sampling and then interviewed in depth.  First of all, the respondents pointed to the fact that, the Ministry of Science, Research and Technology has not done any special activity regarding environmental sustainability. In the second stage, in response to the question of what kind of activities the Ministry of Science, Research and Technology can do in this field, comments were gathered. Using McQuida software, 99 codes were extracted from the findings. Then by classifying the codes into 13 categories, including the planned intervention of the government, paying attention to the principle of cultural continuity, territorial planning, public awareness and education, creating discourse in universities, strengthening organizations Madani, Prioritizing research on sustainable environment, Development of environment-oriented educational programs, strengthening inter-sectoral cooperation in the direction of sustainable environment, synergy and alignment, taking advantage of the role of experts, capacity building through media and green management were identified.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش عالی,محیط­ زیست,دانشگاه,توسعه پایدار,تحلیل مضمون

نویسندگان مقاله صادق جهانبخش گنجه |
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی (سیاست‌گذاری‌فرهنگی)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران؛

فاطمه جواهری |
دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

صادق صالحی |
دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران؛


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_706017_bfe673985b41a631f24c52ad6b614587.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات