تحقیقات موتور، جلد ۳۴، شماره ۳۴، صفحات ۳-۱۵

عنوان فارسی بررسی عددی مشخصه‌های غیرواکنشی فواره سوخت سنگین و سوخت‌ جایگزین تحت ‌فشار تزریق زیاد
چکیده فارسی مقاله افزایش فشار تزریق و استفاده از سوخت‌های ترکیبی دو راهکار اصلی با هدف کاهش آلایندگی ‌موتورهای دیزل است. از اینرو در مطالعه حاضر، با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی، تأثیر ‌فشارهای تزریق زیاد بر رفتار غیرواکنشی فواره مایع سوخت‌سنگین و سوخت ترکیبی ‌سوخت‌سنگین- نرمال‌بوتانول به عنوان سوخت جایگزین مطالعه گردیده است. سه فشار تزریق ‌متفاوت 1000، 2000 و 3000 بار در محفظه احتراق حجم ثابت با دمای 298 کلوین در موتور دیزل ‌دور متوسط در نظر گرفته شده است. همچنین، برای محاسبه اندرکنش حالت گسسته سوخت مایع ‌با حالت پیوسته هوا از طرحواره چندحالتی اویلری- لاگرانژی و برای شبیه‌سازی تجزیه ثانویه از ‌الگوی ریتز- دیواکار استفاده شده است. علاوه بر این، نتایج عددی مشخصه‌های فواره با داده‌های ‌تجربی صحه‌گذاری شد و از تطابق مناسبی برخوردار است. مشخصه‌های انتخاب شده برای ارزیابی ‌رفتار فواره مایع شامل، طول نفوذ فواره و زاویه مخروطی به عنوان مشخصه‌های کلان و قطر ‌میانگین ذرات به عنوان مشخصه خرد است. بر پایه نتایج محاسباتی استخراج شده، افزایش طول ‌نفوذ فواره، افزایش زاویه مخروطی فواره و کاهش قطر میانگین ذرات، با افزایش فشار تزریق دیده ‌می‌شود. با این حال، افزایش فشار از 1000 به 2000 بار تأثیرات چشمگیری در ارتقاء مشخصه‌های ‌فواره در مقایسه با افزایش 2000 بار به 3000 بار دارد.‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فواره سوخت‌سنگین- نرمال‌بوتانول،نرم‌افزار متن‌باز ‌OpenFOAM،فشار تزریق زیاد،مشخصه‌های غیرواکنشی،

عنوان انگلیسی Numerical investigation of non-reacting spray characteristics of heavy ‎fuel and alternative fuel under high injection pressure
چکیده انگلیسی مقاله Increasing the injection pressure and using blend fuels are two strategies for ‎reducing the emission of diesel engines. Accordingly, in the present study, by ‎using the CFD analysis, the influence of high injection pressures on the non-‎reacting behavior of the liquid HFO and HFOn-butanol blend spray as an ‎alternative fuel is studied. Three different injection pressures of 1000, 2000 ‎and 3000 (bar) in a constant volume chamber of the medium speed diesel ‎engine at the temperature of 298 K have been considered. Furthermore, an ‎Eulerian-Lagrangian multiphase scheme has been used for simulating the ‎interaction of the discrete liquid phase of the fuel with continuous air phase, ‎while the Reitz-Diwakar scheme has been utilized for modeling the secondary ‎breakup. Furthermore, numerical results of spray characteristics are validated ‎with experimental data and a favorable agreement has been achieved. Based on ‎obtained results, increasing the injection pressure would cause an increase in ‎the spray penetration length and the spray cone angle and a decrease in the ‎Sauter mean diameter (SMD). However, increasing the injection pressure from ‎‎1000 to 2000 (bar) has more significant effect on improving spray ‎characteristics than an increase from 2000 to 3000 (bar).‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فواره سوخت‌سنگین- نرمال‌بوتانول,نرم‌افزار متن‌باز ‏OpenFOAM,فشار تزریق زیاد,مشخصه‌های غیرواکنشی

نویسندگان مقاله هاشم نوروزی |


پرویز قدیمی |


سید مصطفی میرسلیم |



نشانی اینترنتی https://www.engineresearch.ir/article_697715_b052c077692b72652bebbd5ee3f76516.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات