|
تحقیقات موتور، جلد ۵۵، شماره ۵۵، صفحات ۴۹-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رفتار ارسال اولیه روغن در موتور EF۷ با استفاده از تلمبه روغن ژیروتوری |
|
چکیده فارسی مقاله |
تأخیر زمانی در افزایش فشار روغن در موتور در لحظه شروع میتواند عواقب نامطلوبی را برای موتور بوجود آورد. این تحقیق اثر دو نمونه تلمبه روغن ژیروتوری را بر رفتار ارسال اولیه روغن بررسی میکند. در این راستا حسگر فشار روغن با پاسخ بسامدی تُند، یکبار در مسیر اصلی روغن و بار دیگر در بستار موتور نصب شده است تا بتوان در حالات مختلف شروع موتور، رفتار فشار روغن در لحظه روشن شدن موتور را مطالعه کرد. مطالعات نشان میدهد که بیشترین زمان تأخیر افزایش فشار روغن مربوط به زمان تعویض روغن و صافی موتور است که در محدوده 2.5 ثانیه است. استفاده از تلمبه روغن شماره 2 در صورتی که موتور EF7 بیش از 12 ساعت خاموش باشد، کمترین زمان مورد نیاز برای رسیدن به فشار 100 کیلوپاسکال را از 1.93 ثانیه به 1.24 ثانیه میرساند. از آنجایی که این موتور دارای استکانی روغنی است، تأخیر در افزایش فشار روغن بستار علاوه بر افزایش نرخ سایش قطعات موتور، عمر کارکرد این قطعه را نیز کاهش مییابد. بر اساس محاسبات انجام گرفته، استفاده از تلمبه روغن شماره 2 باعث میشود که تعداد دورهای موتور در شرایط بحرانی روانکاری برای حالات تعویض روغن و صافی، شروع سرد موتور و شروع گرم موتور از 58، 45 و 18 دور به 32، 19 و 11 دور کاهش یابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of EF7 Engine Oil Priming Behavior using Gyrator Oil Pump |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Delay of oil pressure increasing at the engine starting can effect on wear rate in the internal combustion engine. This paper investigates oil priming behavior of spark ignition engine using two types of gyrator oil pump. So, oil pressure in main gallery and cylinder head is measured with high response oil pressure sensor that synchronized with engine speed in different status of engine starting. Results shows the maximum delay of oil priming is about 2.5 second that is occurred in oil/oil filter changing. Using oil pump No. 2 after 12 hours, can decrease delay of oil priming from 1.93 second to 1.24 second in EF7 engine. Due to using hydraulic tappet technology in this engine, delay of oil priming effect on the engine wear rate and also hydraulic tappet life time. Results show that engine oil pump No. 2 can decrease crank shaft rotation in oil/oil filter changing, cold starting and warm staring status from 58, 45 and 18 revolution to 32, 19 and 11 revolution. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین فلاح |
سید وحید حسینی |
عبدالرضا صادقی |
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.engineresearch.ir/article_697846_4b9f3778bafe6c17c8e8d8fbd5104d94.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|