تحقیقات موتور، جلد ۶۵، شماره ۶۵، صفحات ۶۰-۷۴

عنوان فارسی تاثیر افزودن هیدروژن بر عملکرد موتور RCCI با سوخت گاز طبیعی و گازوئیل در محدوده بار پائین
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه بررسی اثر افزودن هیدروژن بر عملکرد و انتشار آلاینده یک موتور دیزل سنگین تحت احتراق RCCI با سوخت گاز طبیعی و گازوئیل است. بر این اساس، یک موتور دیزل تک سیلندر دیزل سنگین برای کار در محدوده بار پائین از فشار موثر متوسط اندیکاتوری ناخالص از 5.6 تا 7.7 بار، دور ثابت موتور، و مقدار ثابت گازوئیل مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، برای کاهش مصرف سوختهای هیدروکربنی، به تدریج هیدروژن به گاز طبیعی اضافه می شود در حالیکه محتوای کل انرژی سوخت ثابت نگهداشته می شود. نتایج نشان می دهد که با افزودن هیدروژن به گاز طبیعی در موتور RCCI در فشار موثر متوسط اندیکاتوری ناخالص 5.6، 6.3 و 7.7 بار، سهم انرژی هیدروژن به ترتیب تا 35.7٪، 23.70٪ و 9.93٪ ارتقا می یابد. همچنین، مصرف کلی سوخت هیدروکربنی در هر چرخه را می توان به ترتیب تا 45/23 درصد، 29/26 درصد و 12/07 درصد کاهش داد. اگرچه انتشار آلاینده های CO و UHC به شدت کاهش می یابد اما آلاینده NOx به طور قابل توجهی با افزودن هیدروژن در مقایسه با احتراق RCCI با سوختهای گاز طبیعی و گازوئیل افزایش می یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احتراق RCCI،گاز طبیعی،هیدروژن،انتشار آلاینده،محدوده بار پائین،

عنوان انگلیسی The Effect of Hydrogen Addition on a RCCI Engine Performance Fueled with Natural GasDiesel Fuel at Low Load Range
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to evaluate the effect of hydrogen addition on a heavy-duty diesel engine performance and emission under RCCI combustion fueled with natural gas and diesel fuel. For this purpose, a single-cylinder heavy-duty diesel engine is used to operate at a low-load range from 5.6 to 7.7 bar gross IMEP, constant engine speed, and a fixed amount of diesel fuel. Furthermore, in order to reduce hydrocarbon fuels consumption, hydrogen is gradually added to natural gas while the total fuel energy content is kept to be constant. The results show that by adding hydrogen to natural gas in the RCCI engine at 5.6, 6.3, and 7.7 bar gross IMEP, the hydrogen energy share would be enhanced up to 35.7%, 23.70%, and 9.93%, respectively. And also, the overall hydrocarbon fuels consumption per cycle can be reduced up to 45.23%, 29.26%, and 12.07%, respectively. Although CO and UHC emissions decrease drastically, NOx increases significantly with the addition of hydrogen compared to RCCI combustion fueled with natural gas and diesel fuel.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله احتراق RCCI,گاز طبیعی,هیدروژن,انتشار آلاینده,محدوده بار پائین

نویسندگان مقاله جعفر بذرافشان |
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، نور، ایران

سید علی جزایری |
دانشیار، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران

حسام الدین سالاریان |
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، نور، ایران

مجتبی ابراهیمی |
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی، آمل، ایران

جهانفر خالقی نیا |
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، نور، ایران


نشانی اینترنتی https://www.engineresearch.ir/article_697906_cec1a9bda562a953f283fb45be9baf35.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات