این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روان سنجی، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مدل‌یابی معادلات ساختاری کمال گرایی والدین بر عملکرد تحصیلی با میانجی گری سبک‌های هویت در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، مدل ساختاری کمال گرایی والدین و فشار روانی ادراک شده با عملکرد تحصیلی با نقش میانجی‌گری سبک‌های هویت در دانش آموزان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموز پسر پایه نهم شهرستان قائم شهر در نیمسال دوم تحصیلی 1398-1397 بودند. تعداد 330 نفر به عنوان حجم نمونه به روش در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT)، پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)، مقیاس سبک هویت برزونسکی (ISI-6G) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS18 و AMOS23 استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای کمال گرایی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده، فشار روانی ادراک شده، تاب آوری، تعلل ورزی و سبک هویت بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم و معنی‌داری دارا هستند و همچنین اثر غیر مستقیم کمال گرایی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده، فشار روانی ادراک شده، تاب آوری و تعلل ورزی با میانجیگری سبک هویت بر عملکرد تحصیلی مورد تایید واقع گردید. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی مانند فشار روانی ادراک شده، سبک هویت، تاب آوری، کمال گرایی والدین و تعلل ورزی و عوامل اجتماعی مانند الگوهای ارتباطی خانواده در تبیین عملکرد تحصیلی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمال‌گرایی والدین، فشار روانی ادراک شده، عملکرد تحصیلی، سبک-های هویت، دانش آموزان،

عنوان انگلیسی structural equations Modeling of parental perfectionism on academic performance mediated by identity styles in students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was structural model of parental perfectionism and perceived psychological pressure with academic performance with the mediating role of identity styles in students. Correlation research method was structural equation modeling. The statistical population of this study was all male students of ninth grade in Ghaemshahr city in the second semester of 2018-2019. A total of 330 people were selected as the sample size by available method. To collect data, Fam and Taylor's academic performance questionnaire (EPT), Tehran Multidimensional Perfectionism Inventory (TMPS), Berzonsky Identity Style Scale (ISI-6G) were used. Structural equations with SPSS18 and AMOS23 software were used to analyze the data. The results showed that parental perfectionism, family communication patterns, perceived psychological pressure, resilience, procrastination and identity style had a direct and significant effect on academic performance and also indirect effect of parental perfectionism, family communication patterns, perceived psychological pressure, resilience and procrastination mediated by identity style on academic performance were confirmed. The present study indicates the importance of cognitive factors such as perceived psychological pressure, identity style, resilience, parental perfectionism and procrastination and social factors such as family communication patterns in explaining academic performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کمال‌گرایی والدین, فشار روانی ادراک شده, عملکرد تحصیلی, سبک-های هویت, دانش آموزان

نویسندگان مقاله شهربانو دهرویه |
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه آموزش عالی ادیب، مازندران، ایران.

نجمه توکلی |
موسسه آموزش عالی صنعتی مازندران، بابل، ایران.

نغمه توکلی |
گروه روانشناسی تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران


نشانی اینترنتی https://jpsy.roudehen.iau.ir/article_2439_8f7b9a0bac1814471eaf5dc6d232f7e3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات