این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روان سنجی، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی روایی و اعتبار نسخه فارسی "پرسشنامه کیفیت زندگی" در دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله کیفیت زندگی امروزه یکی از پیامدهای مهم سلامتی به شمار می‌آید که جهت مواردی همچون ارزیابی مداخلات بهداشتی، اندازه‌گیری آن در بسیاری از پژوهش‌های سلامتی ضروری است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه کیفیت زندگی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرم آباد و نمونه آماری 480 دانش آموز بوده که به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی چو و همکاران (2017) بوده است. جهت بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و به منظور تایید عامل‌های شناسایی شده، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج نشان داد نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی دانش‌آموزان ابتدایی از 4 عامل تشکیل شده است و همه 4 عامل آلفای کرونباخ قابل قبولی را نشان داده و اعتبار ابزار مورد تایید واقع می‌شود. بنابراین می‌توان گفت نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی در دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی (پایه چهارم، پنجم و ششم) روا و پایا بوده و می‌توان از آن در مراکز مشاوره تحصیلی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی، روایی، اعتبار، دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی،

عنوان انگلیسی Investigation of the Validity and Reliability of the Persian Version of "Quality of Life Questionnaire" in Secondly Elementary School Students
چکیده انگلیسی مقاله Quality of life today is one of the most important health outcomes that is necessary to measure in cases such as the evaluation of health interventions in many health researches. The main purpose of this study was to evaluate the validity and reliability of the "quality of life questionnaire" for elementary school students. The statistical population of the present study was the second grade students of Khorramabad and the statistical sample was 480 students who were selected by convenience sampling. The instrument used in the research was the "Quality of Life Questionnaire" of Chou et al. (2017). Exploratory factor analysis was used to evaluate the validity of the questionnaire and confirmatory factor analysis was used to confirm the identified factors. The results showed that the Persian version of the "quality of life questionnaire" for elementary students consists of 4 factors and all 4 factors show acceptable Cronbach's alpha and the validity of the tool is confirmed. Therefore, it can be said that the Persian version of the "quality of life questionnaire" is valid and reliable in the second grade elementary students (fourth, fifth and sixth grade) and can be used in academic counseling centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کیفیت زندگی, روایی, اعتبار, دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی

نویسندگان مقاله محمّدرضا یکتا |
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، رودهن، ایران.

فاطمه زهرا نظری |
کارشناسی ارشد سنجش و اندازه‌گیری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

مجید برزگر |
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، استان فارس


نشانی اینترنتی https://jpsy.roudehen.iau.ir/article_2436_3832673d3aa967524a169d1a948615c9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات