این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 11 مهر 1404
روان سنجی
، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ویژگی های روانسنجی مقیاس سخت رویی در دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر ساوه بود. پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر روش پیمایشی- اکتشافی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر ساوه در سال تحصیلی 97-1396 بود. نمونه پژوهش شامل 399 دانشآموز دوره دوم ابتدایی بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. تعداد 221 نفر یعنی 4/55 درصد شرکت کننده کان دارای جنسیت پسر و 178 نفر که 6/44 درصد را شامل می شود دارای جنیست دختر هستند . ابزار سنجش شامل مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه بود. تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس و تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی مدل بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. تحلیل عاملی اکتشافی یک مدل اندازهگیری سه عامل اصلی (سه عامل کنترل، تعهد و مبارزهطلبی)و نه عامل فرعی را نشان داد که در تحلیل عاملی تاییدی نیز تایید شد. مقدار پایایی کل با مقدار 778/0 نشان دهند اعتبار درونی قابل قبول در مورد پرسشنامه سخت رویی است .
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی ویژگیهای روانسنجی، تحلیل عاملی، اعتبار، روایی، مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه مقدمه،
عنوان انگلیسی
Psychometric properties academic hardiness for late elementary school children
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to examine the psychometric properties of School Related Hardiness Scale (SHRS) in Saveh’s late elementary school Students. The research method was descriptive type based on exploratory-survey method. Statistical population was containing all of Saveh’s late elementary school students in 2017-2018 academic years. Sample of research was consisted of 399 students of late elementary schools who were selected using stratified random sampling. A total of 221 people, 55.4% of male and 178 male participants, 44.6%, are female. Assessment instruments consisted of School Related Hardiness Scale (SRHS). Exploratory Factor Analysis (EFA) based on principles component analysis and Varimax rotation and Confirmatory Factor Analysis(CFA) was conducted. Exploratory factor analysis showed a three main factors measurement model(tree factor of control, commitment, and challenge) and nine subsidiary factors confirmed by confirmatory factor analysis. The total value of reliability with the value of 0.778 represents the internal validity of the hardiness questionnaire.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژههای کلیدی ویژگیهای روانسنجی, تحلیل عاملی, اعتبار, روایی, مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه مقدمه
نویسندگان مقاله
زهرا ناصری |
گروه روان شناسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد ساوه، ایران
فاطمه شاطریان محمدی |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsy.roudehen.iau.ir/article_2435_5a65ff724cedd2b60a5efd21ea8f0af2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات