|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۷۶، صفحات ۷۱-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه: کودکان با اختلال طیف اُتیسم، کودکانی هستند که با کودکان عادی در زمینه تعاملات اجتماعی، ارتباطات، بازی و علایق تفاوت دارند. هدف: هدف این پژوهش، مطالعه نظام مند برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی دانش آموزان با اختلال طیف اُتیسم است. در این پژوهش، یک برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی از تمام جوانب مورد بررسی قرار گرفت. روش: رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فرا ترکیب بود. برای یافتن ویژگی ها و مؤلفه های برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی، پژوهش های اخیر با روشی نظام مند انتخاب شدند. جامعه مورد مطالعه پژوهش های انجام شده در 15 سال اخیر است که طی وا کاوی محتوایی، دسته بندی و غربالگری شدند و 32 پژوهش واجد شرایط با معیارهای مدنظر به صورت هدفمند انتخاب شدند، کدگذاری و طبقه بندی صورت گرفت و الگوها، پایه های نظری و مضامین اصلی استخراج شدند. یافته ها: با استفاده از تحلیل محتوا 4 بُعد شناسایی شد که شامل 12 زیرطبقه به شکل بُعد اهداف برنامه درسی در 3 زیرطبقه، بُعد محتوای برنامه درسی در 3 زیرطبقه، بُعد فرایند یاددهی-یادگیری در 3 زیرطبقه، بُعد ارزشیابی در برنامه درسی در 3 زیرطبقه می باشد. نتیجه گیری: براساس یافته های مطالعه حاضر، می توان چنین نتیجه گرفت که برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی دانش آموزان در دانش آموزان با اختلال طیف اُتیسم مؤثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، اختلال طیف اُتیسم، برنامه درسی، طراحی الگو، هوش اجتماعی، هوش هیجانی |
|
عنوان انگلیسی |
Designing a curriculum model based on social emotional intelligence of students with autism spectrum disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background: Autistic children are children who differ from normal children in terms of social interactions, communication, play and interests. purpose: The purpose of this research is to systematically study the curriculum based on social emotional intelligence of students with autism spectrum disorder. In this research, a curriculum based on social emotional intelligence has been examined from all aspects. Method: The research approach is of a qualitative type using a meta-composite strategy. In order to find the characteristics and components of the curriculum based on social emotional intelligence, recent researches have been selected with a systematic method. The study population is the research conducted in the last 15 years, which was done through content analysis, categorization and screening, and about 31 eligible studies and the criteria in question were purposefully selected, coded and classified. And patterns, theoretical bases and main themes were extracted. Results: Then, using content analysis, four dimensions were identified, which include twelve sub-categories in the form of curriculum objectives dimension in three sub-categories, curriculum content dimension in three sub-categories, teaching-learning process dimension in three sub-categories, curriculum evaluation dimension in There are three sub-floors. Conclusion: Based on the findings of the present study, it can be concluded that the curriculum based on social emotional intelligence of students is effective in students with autism spectrum disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Autism spectrum disorder, curriculum, emotional intelligence, Pattern design, social intelligence |
|
نویسندگان مقاله |
معصومه واحد مطلق | masoumeh vahed motlagh
مریم صفرنواده | maryam safar navadeh
مرتضی سمیعی زفرقندی | morteza samiei
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3781-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اتیسم |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|