تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۷۶، صفحات ۵۸-۷۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی و والدگری مثبت بر بهبود مهارت‌های فرزندپروری و کیفیت تعامل والد-کودک در کودکان ناشنوا و کم‌شنوا
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی والدگری مبتنی بر سازماندهی و والدگری مثبت بر بهبود مهارت های فرزندپروری و کیفیت تعامل والد-کودک در کودکان ناشنوا در شهرستان سمنان انجام شد. روش: این پژوهش به صورت شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان ناشنوا و کم شنوا در سطح شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1401 - 1400 بود. شانزده شرکت کننده این مطالعه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی فرزندپروری مثبت ) 8 نفر ( و مبتنی بر سازماندهی ) 8 نفر ( منتسب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های فرزندپروری بامریند ) 1973 ( و رابطه والد-فرزند پیانتا ) 2011 ( قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین گروه ها تفاوت معناداری وجود دارد و گروه والدگری مثبت میانگین بالاتری نسبت به گروه والدگری مبتنی بر مهارت های سازمان دهی در مهارت های فرزندپروری و تعامل والد-کودک دارد. بعالوه نتایج آزمون t زوجی نشان داد که تغییرات در دو گروه ا گرچه از پیش آزمون تا پس آزمون معنادار است، اما تغییرات گروه والدگری مثبت بیشتر است. نتیجه گیری: تعامل مادر با کودک یک امر پیچیده و چندبعدی است و باتوجه به ناشنوا بودن فرزند، این تعامل باید از عوامل کلیدی مؤثری مانند نگرش، میزان پذیرش والدین، نحوه مدیریت و کنترل رفتار، حس شایستگی اجتماعی و خویشتنداری، دانش و مهارت والدگری، خوش فکری والدین در تربیت کودک و ایجاد محیطی با حداقل تعارض برخوردار باشد که در نتایج داده ها والدگری مثبت هم سویی بیشتری با این موارد داشته است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، فرزندپروری، کودکان ناشنوا، والدگری، والدگری مبتنی بر سازماندهی، والدگری مثبت

عنوان انگلیسی Comparing the effectiveness of parenting based on organizational skills and positive parenting on improving parenting skills and the quality of parent-child interaction in deaf and hard of hearing children
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and purpose: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of parenting based on organization and positive parenting on improving parenting skills and the quality of parent-child interaction in deaf children in Semnan city. Method: This research was quasi-experimental with a pre-test-post-test design. The statistical population included all mothers of deaf and hard-of-hearing children in Semnan city in the academic year of 1401-1400. Sixteen participants of this study were randomly assigned to two experimental groups of positive parenting (8 people) and organization-based parenting (8 people). The participants answered the parenting questionnaires of Baumrind (1973) and parent-child relationship of Pianta (2011) before and after the intervention. Findings: The results of multivariate covariance analysis showed that there is a significant difference between the groups, and the positive parenting group has a higher average than the parenting group based on organizational skills in parenting skills and parent-child interaction. In addition, the results of the paired t test showed that although the changes in the two groups are significant from the pre-test to the post-test, the changes in the positive parenting group are more. Conclusion: Mother-child interaction is a complex and multi-dimensional matter, and considering the child's deafness, this interaction should include key effective factors such as attitude, parental acceptance, how to manage and control behavior, sense of social competence and self-control, parenting knowledge and skills. , the good thinking of the parents in raising the child and creating an environment with minimum conflict, which in the results of the data, positive parenting was more aligned with these cases.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Deaf children, organization-based parenting, parenting, positive parenting

نویسندگان مقاله فائزه جهان | faeze jahan
Islamic Azad University, Semnan branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

رضوان مرادی حقیقت | rezvan moradihaghighat
Islamic Azad University, Semnan branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3617-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب دیده شنوایی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات