|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۷۶، صفحات ۴۱-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل دشواریهای نظام آموزش مجازی مبتنی بر سامانه آموزشی شاد برای دانشآموزان با نیازهای ویژه |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: بحران جهانی کووید- 19 فرصتی منحصر به فرد برای تجدیدنظر در مورد نیاز به آموزش در دسترس و فرا گیر برای کودکان و افراد توان خواه فراهم کرده است. شبکه شاد با وجود چشم انداز خوب برای آموزش از راه دور، مشکلاتی برای دانش آموزان و معلمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد کرده است. بنابراین هدف این پژوهش تحلیل دشواری های نظام آموزش مجازی مبتنی بر سامانه آموزشی شاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است. روش: این پژوهش از نظر رویکرد پژوهشی، از نوع کیفی، از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی و از نظر زمان، مقطعی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، شامل خبرگان و صاحبنظران حوزه آموزش از دور و مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی و همچنین مدیران و معلمان مدارس آموزش استثنایی کشور در سال تحصیلی 1401 - 1400 بود. سی نفر از افراد واجد شرایط به روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به قاعده اشباع نظری داده ها انتخاب شدند و تعداد 530 نفر نیز به صورت کتبی به پرسش های پرسشنامه نیمه ساختارمند جواب دادند. ضمن توجه به شاخص های روان سنجی در انجام مصاحبه ها و جمع آوری مکتوب داده ها، تلخیص و تحلیل متن مصاحبه ها و پاسخ های مکتوب مشارکت کنندگان در پژوهش مطابق با روش تحلیل مضمون انجام گرفت. یافته ها: تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه با شرکت کنندگان در پژوهش نشان داد که ابعاد و مولفه های مناسب برای سیاستگذاری آموزش مجازی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از الگوی مفهومی ویژه ای تبعیت می کند که با الگوی آسیب شناسی کریک پاتریک شامل چهار سطح وا کنش، یادگیری، رفتار و نتایج انطباق دارد. همچنین دشواری های آموزش مجازی مبتنی بر شاد به تفکیک برای معلمان به عنوان یک گروه و برای مدیران مدارس و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش استثنایی به عنوان گروه دیگر و همچنین دشواری های آموزش مجازی مبتنی بر شاد برای دانش آموزان به تفکیک طیف ُُمعلولیت آنان شامل چندمعلولیتی، اختلال طیف اتیسم، آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، کم توان ذهنی، آسیب دیده جسمی حرکتی و اختلالات یادگیری همراه با درصد فراوانی پاسخ مشارکت کنندکان در پژوهش احصا و ارائه شده است. نتیجه گیری: بررسی یافته ها دلالت بر این دارد که سامانه آموزشی شاد نیازمند تغییرات زیادی است تا بتواند آموزش مجازی مناسبی را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، آسیب شناسی، آموزش مجازی، دانش آموزان با نیازهای ویژه، سامانه آموزشی شاد |
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of the difficulties of the virtual education system based on the happy education system for students with special needs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and purpose: The purpose of this research is to analyze the difficulties of the virtual education system based on the happy educational system for students with special needs. Method: This research is qualitative in terms of research approach, in terms of purpose, applied; In terms of data collection method, descriptive-survey and in terms of time, cross-sectional. The statistical population of the present study includes experts and experts in the field of distance education and officials and experts of exceptional education as well as managers and teachers of exceptional education schools in the country in the academic year of 1401-1400. 30 qualified people were selected by purposive sampling method and 530 people answered the semi-structured questionnaire in writing. Summarizing and analyzing the text of the interviews was done according to thematic analysis method. Findings: The analysis of the data obtained from the interview with the research participants shows that the appropriate dimensions and components for virtual education policies for students with special needs follow a special conceptual model that is similar to the Crick pathology model. Patrick includes four levels of adaptation: reaction, learning, behavior and results. Also, the difficulties of virtual education based on Shaad separately for teachers as one group and for school administrators and experts of special education departments as another group And also the difficulties of virtual education based on Shaad for students according to the spectrum of students' disabilities, including multiple disabilities, autism spectrum, vision impairment, hearing impairment, mental retardation, physical motor impairment, and learning disorders along with the frequency of participation responses. It is presented in statistics and research. Conclusion: The review of the findings indicates that the Shad educational system needs many changes in order to provide suitable virtual education for students with special needs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Happy educational system, pathology, students with special needs, virtual education |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی محمودی | mahdi mahmodi PNU دانشگاه پیام نور
ابوالحسن ماهرویی | آزاد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-2619-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مشکلات یادگیری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|