این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 21 آبان 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۲، شماره ۷، صفحات ۶۷۷-۶۹۰
عنوان فارسی
اثربخشی درمان رابطه کودک-والد بر ابعاد عملکرد خانواده در مادران کودکان پیشدبستانی: یک مطالعه نیمهتجربی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: عملکرد خانواده یک عامل مهم در روابط و سلامت خانواده است که میتواند توسط درمان رابطه کودک-والد بهبود یابد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان رابطه کودک-والد بر عملکرد خانواده در مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی دارای طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل مادران کودکان پیشدبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 60 نفر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. ابتدا پیشآزمون در قالب پرسشنامه سنجش خانواده McMaster در مورد دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسه در درمان رابطه کودک-والد شرکت کرد، اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. بعد از تکمیل جلسات درمان، پسآزمون دو گروه نیز اجرا شد. دادهها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که ترکیب خطی ابعاد عملکرد خانواده در دو گروه بهطور معناداری متفاوت بود (635/0=لامبدای ویلکز، 423/3=45،7F، 005/0=P). نتایج تحلیل کوواریانسهای یکمتغیره نیز به طور معناداری میانگین نمرات پایینتر (عملکرد بهتری) را در ابعاد حل مشکل (004/0=P)، ارتباط و درگیری عاطفی (001/0>P) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان داد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که درمان رابطه کودک-والد، درمانی مؤثر برای بهبود عملکرد خانواده است. توصیه میشود این درمان حتی اگر تنها با مشارکت یکی از والدین و کودکان آنها اجرا شود، میتواند نتایج سودمندی برای کل خانواده داشته باشد. واژههای کلیدی: درمان رابطه، خانواده، عملکرد، مادران، پیشدبستانی
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان رابطه، خانواده، عملکرد، مادران، پیشدبستانی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Child Parent Relationship Therapy (CPRT) on Dimesions of Family Functioning in Mothers of Preschool Children: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Family functioning is an important factor in relationships and health of family, which can be improved by Child Parent Relationship Therapy (CPRT). This study was conducted with the aim of determining the effectiveness of CPRT on family functioning in mothers of preschool children. Materials and Methods: This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population was mothers of preschool children of Isfahan City in the academic year 2020-2021. Using the random cluster sampling, 60 people were selected and randomly assigned to experimental (n=30) and control (n=30) groups. First, the McMaster Family Assessment Device was performed as pretest across the two groups. Then, the experimental group participated in CPRT for ten sessions, but the control group remained on the waiting list. After completing treatment sessions, the posttest was also performed in two groups, and the collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results: The results of MANCOVA showed that the linear combination of dimentions of family functioning was significantly different between two groups (Wilks' lambda=0.635, F45,7=3.423, p=0.005). The results of univariate analysis of covariance also showed significantly lower scores (better functioning) in dimentions of problem solving (p= 0.004), communication, and affective involvement (p< 0.001) in the experimental group. Conclusion: The results of the current study suggested that Child Parent Relationship Therapy is an effective threatment for improving the family functioning. It is recommended that this treatment can have beneficial results for the whole family even if it is implemented with the participation of only one of the parents and their children. Key words: Relationship therapy, Family, Function, Mothers, Preschool Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Arak University of Medical Sciences approved the study (IR.ARAKMU.REC.1400.004). How to cite this article: Sharifi Mina, Sepahvand Tooraj. The Effectiveness of Child Parent Relationship Therapy (CPRT) on Dimesions of Family Functioning in Mothers of Preschool Children: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (7): 677-90. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Relationship therapy, Family, Function, Mothers, Preschool
نویسندگان مقاله
مینا شریفی | Mina Sharifi
Arak University
دانشگاه اراک
تورج سپهوند | Tooraj Sepahvand
Arak University
دانشگاه اراک
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4021-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات