|
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۴۷-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر سرمایش تبخیری هوای ورودی کمپرسور در سیکل ترکیبی توربین گاز و پیل سوختی اکسید جامد |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله، ابتدا یک سیکل ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد لولهای و توربین گاز با بازیاب حرارتی، به عنوان سیکل پایه در نظر گرفته شده است. از آنجائی که بازیافت حرارت از گازهای خروجی توربین گاز جهت تولید بخار و تزریق آن به محفظه احتراق و همچنین افزایش سیستم سرمایش تبخیری هوای ورودی کمپرسور و تزریق آب به هوای ورودی، فناوریهای شناخته شده جهت افزایش کارآیی میباشند، برای ارتقاء سیکل پایه به کار برده شدهاند. با مدلسازی الکتروشیمیایی پیل سوختی و مشخص نمودن افت ولتاژهای درون آن، ولتاژ پیل سوختی در شرایط کاری متفاوت به دست میآید. پس از تحلیل الکتروشیمیایی، به مدلسازی ترمودینامیکی اجزاء سیکل پرداخته میشود. نتایج حاصل از مدلسازی، مزایای سیکل ارتقاء یافته آن با تزریق همزمان بخار و آب را نسبت به سیکل پایه نشان میدهد، که توان خروجی آن، 95/18 درصد نسبت به سیکل پایه افزایش یافته است. در پایان مقایسه پارامتری عملکرد سیکل نسبت به سه عامل مهم چگالی جریان پیل سوختی، نسبت فشار تراکم و دبی جرمی سوخت صورت گرفته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پیل سوختی اکسید جامد ، توربین گاز ، سیکل ترکیبی ، توان |
|
عنوان انگلیسی |
Compressor inlet air evaporative cooling effect on the combined cycle gas turbine and solid oxide fuel cell |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper, the first level of a solid oxide fuel cell combined cycle and gas turbines, heat recovery, are considered as the basic cycle. Since heat recovery from exhaust gas turbine to produce injecting steam into the combustion chamber and also increase the cooling system evaporative inlet air to the inlet air compressor and water injection technology is a known to be efficient, to improve the basic cycle to work have been taken. The electrochemical fuel cell modeling and to identify loss voltages within the fuel cell voltage at different working conditions are achieved. The electrochemical analysis, the thermodynamic modeling however elements of the cycle are discussed. The results of modeling show that the benefits of improved cycle by injection of steam and water cycle of the base shows that has increased 18.95 percent compared to the basic cycle. Finally, cycle performance parameters compared to the three major factors: density, fuel cell, pressure, density and mass flow of fuel carried. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Solid oxide fuel cell , Gas turbine , Combined cycle , Power |
|
نویسندگان مقاله |
مریم فرهمندپور | maryam farahmandpour گروه تبدیل انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی دزفول (Islamic azad university of dezful)
رضا باهوش کازرونی | reza bahoosh kazerooni دانشگاه شهید چمران اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jeed.iaud.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-14&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1925/article-1925-290613.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|