|
مجله علمی پژوهشی یافته های نو در روانشناسی، جلد ۲، شماره ۳۵، صفحات ۴۹-۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر عزت نفس حالت و ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان دبیرستان های نمونه استان بوشهر |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از مباحث عمده در روانشناسی امروز که توجه بسیاری از پژوهشگران و روانشناسان را به خود جلب کرده است عزت نفس می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر درمان شناختی–رفتاری بر عزت نفس حالت و ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان مقطع دبیرستان بود. پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل مدارس متوسطه نمونه شهرستان دشتی سال 93 بود. 30 نفر آزمودنی ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند و گروه آزمایش 8 جلسه مداخله گروهی دریافت کردند و داده ها با پرسشنامه عزت نفس حالت، مقیاس ترس از ارزیابی منفی و عزت نفس روزنبرگ گردآوری و با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری مانکوا(MANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. تحلیل های آماری فرضیات پژوهش، مبنی بر وجود تفاوت معنادار در مؤلفه های عزت نفس و ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان گروه های آزمایش که درمان شناختی رفتاری را دریافت کرده بودند، نسبت به گروهی که هیچ نوع درمانی را در این زمینه دریافت نکرده بودند )گروه کنترل(، تایید می گردد (P< 0/017). و با توجه به میانگین های حاصل شده می توان گفت با 95 درصد اطمینان مؤلفه های عزت نفس و ترس از ارزیابی منفی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش داشته است. براساس این مطالعه، درمان شناختی رفتاری می تواند منجر به افزایش مولفه های عزت نفس حالت و کاهش ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
theeffectiveness of cognitive behavior therapy in characters such as State self-esteemand and fear of negative evaluation on high school students of Bushehr |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study is theeffectiveness of cognitive behavior therapy on high school students in characters such as State self-esteemand fear of negative evaluation.The population includes all students enrolled in special high schools in Dashti Township in Bushehr Province. 30 students were randomly selected and assigned to the experimental and the control group. The experimental group received 8 sessions intervention but control group received no intervention. Data include the self-esteem scaleand the scale of fear of negative evaluation. The Data were analyzed by multivariate analysis of covariance Statistical analysis of research hypotheses confirmed the hypothesis of the study. It suggests that there is a significant difference in the components of the self-esteemand fear of negative evaluation of the test students group who had received CBT, in comparison to the control group that did not receive any therapy. The results showed that there is a significant difference between the two groups in the state of self-esteemand fear of negative evaluation Therefore, it can be stated that cognitive behavioral therapy worked to improve self-esteemand fear of negative evaluation of the experimental group in comparison to the control group was effective. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ناصر زارع | naser zare islamic azad university, bushehr branch دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر- گروه روان شناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر (Islamic azad university of bushehr)
یوسف دهقانی | yousef dehghani assistant professor of psychology, persian gulf university of bushehr, bushehr, iran گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر (Islamic azad university of bushehr)
سید موسی گلستانه | seyed mousa golestaneh assistant professor of psychology, persian gulf university of bushehr, bushehr, iran گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر (Islamic azad university of bushehr)
عبدالحسن دولاح | abdolhassan doulah islamic azad university, ahvaz branch گروه پرستاری دانشگاهآزاد اسلامی واحد اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psychology.iauahvaz.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-278-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1846/article-1846-287521.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|