آزمایشگاه و تشخیص، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۲۳-۳۱

عنوان فارسی مشتری مداری در آزمایشگاه: ضرورت یا اختیار
چکیده فارسی مقاله در دنیای رقابتی امروز آزمایشگاه هایی که از منظر سنتی به مفاهیم مشتری، کیفیت، رقابت، تبلیغات، تنوع آزمایش ها و ... می نگرند، علاوه بر عدم کسب موفقیت، سرمایه های خود را هم از دست می دهند. امروزه "مشتری" هدف خدمات آزمایشگاه و "مشتری مداری" پایه و اساس فعالیت آزمایشگاه ها تلقی می شود به طوری که کیفیت ارایه خدمات بر اساس بر آورده ساختن نیازها و انتظارات مشتری تعریف می گردد. آزمایشگاه ها با هر هدفی که تشکیل شده باشند، ملزم به جلب رضایت مشتریان و مدیریت نمودن ارتباط خود با آنان هستند. این الزام از دستورات الهی در حفظ کرامت انسان ها، قانون، انگیزه های اجتماعی، حفظ و تامین منافع آزمایشگاه به منظور کسب سود مناسب ناشی می شود. مشتری مداری در بازار رقابت، الزامی برای بقاء آزمایشگاه های پزشکی، ارزش نهادن به انسان، تامین خواست ها و نیاز های اوست. از طرفی این الزام درباره آزمایشگاه هایی که به گونه انحصاری در بازار حضور دارند همچنان به قوت خود باقی می ماند. در این بحث در خصوص انواع مشتری، نیاز ها و انتظارات مشتریان (نظیر: رفتار مناسب، سرعت ارایه خدمات، اجرای قوانین، صحت و اعتبار خدمات آزمایشگاهی و زیبا سازی محیط)، رضایت مشتری و تاثیر رضایت مشتری بر فرآیند های آزمایشگاه و بالاخره تاثیر وفاداری مشتری در بقای یک آزمایشگاه پزشکی می پردازیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشتری مداری، آزمایشگاه پزشکی، رضایت مشتری، نیاز مشتری

عنوان انگلیسی customer Centeredness in medical laboratories: A necessity or an option
چکیده انگلیسی مقاله In today's competitive world, laboratories with traditional perspective to concepts of customer, quality, competition, advertising, and diversity of tests, not only have made no success but also have had a plethora waste of time, finance, and energy. Today, "customer" is considered as a primary goal of laboratory services and "customer-centeredness" is remained to be the crucial cornerstone of laboratory activities, that is, the quality of lab services is defined based on customers' needs and expectations. Medical laboratories are obliged to satisfy their customers and to manage relationships with them, regardless of any of their own aims. This necessity is arisen from factors including divine orders related to observing human dignity, social rules, individuals' incentives(demands desires) , as well as requirements of fulfilling profits of medical laboratories. Customer-centeredness is a must for survival of a medical laboratory in a competitive market that requires valuing humanity and providing customers as human beings with their demands. The present study aims to examine types of customers, a variety of customers' needs and expectations (as appropriate behavior, speed of services, implementation of the rules, reliability and validity of tests, decorations done on physical environment), customer satisfaction and its impact on laboratory processes, as well as impression of winning customers' support on survival of medical laboratories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود جاوید | mahmoud javid
management of social security shahrkord
مدیریت درمان تامین اجتماعی شهرکرد

فریبا قدیانی | fariba ghadyani
mehr medical laboratory
آزمایشگاه پزشکی مهر شهرکرد

ارجاسب احمدی | arjasb ahmadi
management of social security shahrkord
مدیریت درمان تامین اجتماعی شهرکرد


نشانی اینترنتی http://labdiagnosis.ir/browse.php?a_code=A-11-25-28&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1834/article-1834-287167.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم آزمایشگاهی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات