این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۸۹

عنوان فارسی سرمایه‌گذاری در توسعه قابلیت‌های پژوهشی منابع انسانی: بررسی اثربخشی پایان‌نامه‌‌ها به‌عنوان یک ابزار اجرای خط‌مشی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی پایان‌نامه‌های پایان‌یافته دوره کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان در سال‌های 1395 تا 1400 به‌عنوان ابزاری برای توسعه توانمندی پژوهشی معلمان به‌عنوان بخشی از منابع سازمانی است. روش پژوهش: از جهت هدف، کاربردی و از جهت اجرا، توصیفی- ارزیابی است. این مطالعه موردی متمرکز بر دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی پایان‌نامه‌های دفاع ‌شده از سال 1395 تا 1400 است و نمونه این پژوهش 138 پایان‌نامه بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. ابزار مطالعه سیاهه محقق ‌ساخته با  17 مؤلفه و 83 نشانگر بود. یافته‌ها: یافته‌های آزمون t تک‌نمونه‌ای نشان می‌دهد، پایان‌نامه‌های بررسی ‌شده فقط در مؤلفه‌های موضوع و عنوان، واژه‌های کلیدی، سؤال‌ها یا فرضیه‌های پژوهش و منابع، وضعیت مطلوبی دارد و در سایر مؤلفه‌ها وضعیت مطلوب ندارد. مؤلفه پیشینه پژوهش و پیوست، نسبت به سایر مؤلفه‌ها از وضعیت نامطلوب‌تری برخوردار است. همچنین یافته‌های حاصل از تحلیل واریانس دو متغیره نشان می‌دهد که بین کیفیت پایان‌نامه‌های 8 رشته تخصصی در 17 مؤلفه تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون خی­دو دو متغیری برای مقایسه پایان‌نامه‌ها در رشته‌های تخصصی مختلف از لحاظ تعداد مطالعات بین‌رشته‌ای و ماهیت پژوهش (کمی، کیفی، آمیخته) نیز نشان می‌دهد که تفاوت معناداری در تعداد مطالعه‌های بین‌رشته‌ای و ماهیت پژوهش در پایان‌نامه‌ها وجود دارد. نتیجه‌گیری: برای رسیدن به وضعیت مطلوب و اثربخشی پایان‌نامه‌ها به‌عنوان ابزاری برای توسعه پژوهشی افراد، توجه به پیامدهای خط‌مشی اتخاذی نظیر میزان انتشار مقاله‌ها، تبیین هدف انجام پایان‌نامه برای ذی‌نفعان و هم‌آموزی تجربه‌های سازنده استادان در این زمینه ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی، رویکرد پژوهش‌محور، پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد، دانشگاه فرهنگیان.

عنوان انگلیسی Investing in the development of research capabilities of human resources: examining the effectiveness of theses as a policy implementation tool
چکیده انگلیسی مقاله Objective:The present study was an analysis and evaluation of the completed master's theses of Farhangian University between 2015 and 2020 as a tool for developing the research capabilities of teachersas a part of organizational resources. Research method: in terms of purpose, it is applied and in terms of execution, it is descriptive-evaluative.This case study focused on Farhangian University. The statistical population of the research includes all theses defended from 2015 to 2020 and the sample of this research was 138 theses with relative stratified random sampling. The sample size was calculated based on Cochran's formula. The study tool was a researcher-made checklist with 17 components and 83 indicators. Findings: The findings of the one-sample t-test show that the examined theses have a favorable condition only in the components of the topic and title, keywords, research questions or hypotheses, and sources, and their condition is not favorable in other components. The component of research background and attachment has a more unfavorable situation than other components. Also, the findings of bivariate variance analysis show that there is a significant difference between the quality of theses of 8 specialized fields in 17 components. The results of the chi-square test to compare theses in different specialized fields in terms of the number of interdisciplinary studies and the nature of research (quantitative, qualitative, mixed) also show that there is a significant difference in the number of interdisciplinary studies and the nature of research in theses. Conclusion:To achieve the desired status and effectiveness of theses as a tool for the research development of individuals, paying attention to the outcomes of the adopted policy such as the number and quality of published articles, explaining the purpose of conducting the thesis to the main stakeholders, and sharing the constructive experiences of the professors is essential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evaluation, research-based approach,mastertheses, Farhangian University.

نویسندگان مقاله صدیقه کاظمی | sedigheh Kazemi
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Hasheminejad Campus, Mashhad, Farhangian University. Tehran. Iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی‌نژاد مشهد، دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران.

فاطمه علیدوستی | Fatemeh Alidoosti
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Khayyam University, Mashhad, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-75231-2&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات