این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 شهریور 1404
روابط خارجی
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۹۶-۲۲۶
عنوان فارسی
نسبت دیپلماسی رسانهای و گفتمانی با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در عراق جدید
چکیده فارسی مقاله
سقوط رژیم بعث آغازگر تحولات جدیدی در عرصه سیاسی عراق بود، به نحوی که جو سیاسی و اجتماعی این کشور را مستعد پذیرش گفتمانهای جدیدی نمود. در این چارچوب قدرتهای مختلف منطقهای و فرامنطقهای و به خصوص ایران، آمریکا، ترکیه و عربستان تلاشهای جدیدی را در راستای تقویت ابعاد رسانهای و گفتمانی خود در افکار عمومی عراق آغاز نمودند. در این چارچوب دیپلماسی رسانهای را شاید بتوان کمهزینهترین و کارآمدترین ابزاری دانست که از ظرفیت اثرگذاری مثبت بر افکار عمومی دیگر کشورها در راستای تحقق منافع ملی برخوردار است. بهعبارتیدیگر، دیپلماسی رسانهای ازجمله ابزارهایی است که میتواند باعث ارتقاء شاخصهای قدرت نرم هر کشوری شود. جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سالهای اخیر تلاش وافری را برای کاربست این ابزار در قبال کشورهای همسایه و بهخصوص عراق انجام داده است. بر این اساس، پرسش اساسی که مقاله حاضر به بررسی آن میپردازد این است که راهبرد دیپلماسی رسانهای و گفتمانی جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق در دوران پساصدام چه مختصاتی داشته و چه روندها و تحولاتی را تجربه کرده است؟ مقاله حاضر با استفاده از روشهای مقایسهای و توصیفی–تحلیلی، این فرضیه را مطرح ساخته که راهبرد دیپلماسی رسانهای و گفتمانی جمهوری اسلامی ایران در عراق مبتنی بر توسعه کمی و کیفی رسانههای دیداری و شنیداری با هدف ارتقاء شاخصهای قدرت نرم بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جمهوری اسلامی ایران، عراق، قدرت نرم، منافع ملی، دیپلماسی رسانهای، دیپلماسی گفتمانی،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Media and Discourse Diplomacy and the National Interests of the Islamic Republic of Iran in the New Iraq
چکیده انگلیسی مقاله
The fall of the Ba'athist regime marked the beginning of new developments in the Iraqi political arena, which made the political and social climate of the country ready to accept new discourses. In this context, various regional and supra-regional powers, especially Iran, the United States, Turkey and Saudi Arabia, began new efforts to strengthen their media and discourse in Iraqi public opinion. In this context, media diplomacy can be considered as the least expensive and most effective tool that has the capacity to positively influence the public opinion of other countries in order to achieve national interests. In other words, media diplomacy is one of the tools that can improve the soft power indicators of any country. The Islamic Republic of Iran has made great efforts in recent years to use this tool against neighboring countries, especially Iraq. Accordingly, the main question that the present article addresses is what are the characteristics of the media diplomacy and discourse strategy of the Islamic Republic of Iran towards Iraq in the post-Saddam period and what trends and developments has it experienced? Using comparative and descriptive-analytical methods, the present article hypothesizes that the strategy of media diplomacy and discourse of the Islamic Republic of Iran in Iraq is based on the quantitative and qualitative development of audio-visual media with the aim of promoting soft power indicators.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جمهوری اسلامی ایران, عراق, قدرت نرم, منافع ملی, دیپلماسی رسانهای, دیپلماسی گفتمانی
نویسندگان مقاله
رضا شکری رفسنجانی |
دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
ابراهیم انوشه |
استادیار روابط بینالملل و عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
سید محمد حسینی |
استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://frqjournal.csr.ir/article_147596_0d368d0b9c625e3a1ae34ee64e3ad888.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات