این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات حسابداری و حسابرسی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۱۸۷-۲۰۶

عنوان فارسی طراحی و آزمون مدلی جهت تبیین شفافیت اقتصادی و اعتماد ملی با تأکید بر تجارت الکترونیک
چکیده فارسی مقاله تجارت الکترونیک که همگام با توسعه اینترنت، قوت و بسط بیشتری یافته، به شکلی اجتناب‌ناپذیر بخش‌های زیادی از جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. این تجارت به‌عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی کشورها مطرح بوده و راندمان کمی و کیفی مبادلات تجاری را افزایش داده است؛ بنابراین بررسی عوامل مؤثر، پیش‌نیازها و نیز پیامدهای آن، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ازاین‌رو هدف از این تحقیق، بررسی و مدل‌سازی جایگاه شفافیت و اعتماد ملی در فرایند تجارت الکترونیک است. تحقیق حاضر با رویکرد ترکیبی (تلفیقی از دو روش کیفی و کمی) انجام‌شده است. در بخش کیفی تحقیق، با نظرخواهی از 21 نفر از خبرگان حوزه تجارت الکترونیک و از طریق پرسشنامه باز طراحی‌شده، مدل مفهومی تحقیق طراحی‌شده است. در مرحله تحقیق کمی نیز از طریق نمونه آماری متشکل از 300 نفر کاربر فعال در فضای تجارت الکترونیک، مدل طراحی‌شده با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرارگرفته است. در بخش کمی، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در دو بخش مدل اندازه‌گیری و ساختاری مدل انجام پذیرفته است. در این راستا، ویژگی‌های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت. در بخش ساختاری نیز ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیه‌های تحقیق ارزیابی شد. نتایج حاصل نشان می‌دهد تجارت الکترونیکی زمینه‌ساز ارتقای شفافیت می‌باشد. شفافیت نیز تأثیر مثبت و معناداری بر کاهش فساد و حذف واسطه‌ها از زنجیره تأمین کالا و خدمات در این فضا دارد. همچنین کاهش فساد اقتصادی در فضای تجارت الکترونیک منجر به افزایش اعتماد ملی به این فضا خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجارت الکترونیک، شفافیت، اعتماد ملی، مدل‌سازی معادلات ساختاری،

عنوان انگلیسی Designing and Evaluating a Model to Explain Economic Transparency and National Trust by Emphasis on E-Commerce
چکیده انگلیسی مقاله E-commerce has grown and expanded as the Internet has expanded and inevitably affected much of society. This trade is one of the factors driving the economic growth and development. Therefore, the study of the effective factors, their prerequisites and their consequences, is important. The purpose of this research is examining and modeling the place of transparency and national trust in the e-commerce process with a mixed approach. In the qualitative part of the research, a conceptual model was designed with the opinion of 21 experts in the field of e-commerce. In the quantitative research phase, the designed model has been tested through a statistical sample of 300 active users in the e-commerce space. The analysis of information in the quantitative part of the model has been done by modeling structural equations. Information analysis was performed in two parts of measurement model and structural part of model. In order to evaluate the measurement model, the technical characteristics of the questionnaire including reliability and validity were investigated. In the structural section, coefficients of the model for evaluating research hypotheses were tested. The results show that e-commerce promote transparency. Transparency also has a positive and significant effect on reducing corruption and eliminating intermediaries from the supply chain of goods and services. Also, reducing economic corruption in e-commerce will increase national confidence in this space.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تجارت الکترونیک, شفافیت, اعتماد ملی, مدل‌سازی معادلات ساختاری

نویسندگان مقاله کاظم پالیزدار |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت

ابراهیم چیرانی |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت

سیدمظفر میر برگکار |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت

شاهرودی کامبیز |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت


نشانی اینترنتی https://www.iaaaar.com/article_112788_3dab84dafb61f973cbf0cff35950fa14.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات