این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات حسابداری و حسابرسی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۶۵-۸۰

عنوان فارسی بررسی نقش تعدیل کنندگی چسبندگی بر رابطه بین تغییرات هزینه‌های عمومی، اداری و فروش و رقابت در بازار محصول
چکیده فارسی مقاله در رابطه با نقش هزینه‌های عمومی، اداری و فروش بر روی ثروت سهامداران اجماعی وجود ندارد برخی از پژوهشگران معتقد به اثر زیان بار این هزینه‌ها بر روی ثروت سهامداران هستند در حالی که برخی دیگر باور به سودآور بودن این هزینه‌ها برای سهامداران دارند. افزون بر این، رقابت در بازار محصول می‌تواند بر روی این رابطه تاثیرگذار باشد. پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی به این پرسش اساسی است که آیا رقابت در بازار باعث افزایش (کاهش) تعهدات شرکت‌ها در هزینه‌های عملیاتی می‌شود؟ و آیا افزایش غیرعادی در هزینه‌های عمومی اداری باعث بهتر (بدتر) شدن خروجی عملیات واحد تجاری خواهد شد که به نوعی سود و زیان مربوط به سهم بازار را منعکس کند؟ نمونه مورد بررسی شامل 113 شرکت طی دوره زمانی 1384 تا 1394 بود. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش بیان‌کننده این موضوع است که شاخص‌های لرنر و لرنر تعدیل شده دارای تاثیر معنادار و منفی بر تغییرات هزینه‌های عمومی اداری هستند. از سوی دیگر، چسبندگی تنها در هنگام استفاده از شاخص هرفیندال هیرشمن دارای نقش تعدیل کنندگی است. همچنین، نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم بیان می‌کند که رابطه مثبت و معناداری میان صرف هزینه‌های غیرعادی عمومی، اداری و فروش و افزایش سهم بازار وجود دارد. نقش تعدیل کنندگی رقابت در افزایش سهم بازار تنها در هنگام استفاده از شاخص هرفیندال هیرشمن معنادار نبوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چسبندگی هزینه‌ها، رقابت در بازار محصول، هزینه‌های عمومی، اداری و فروش،

عنوان انگلیسی Investigation of the Moderating Role of Cost Stickiness on the Relationship between Change of Sale, General, and Administrative Costs and Product Market Competition
چکیده انگلیسی مقاله There is not a consensus about the role of sale, general, and administrative costs on the wealth of shareholders. Some of the researchers believe the detrimental effect of these costs on the shareholders’ wealth while the others believe on the beneficial effect of these costs. Moreover, product market competition can have effective on this relationship. Current study is trying to find an answer to the questions of whether competition in market increase the company’s commitment to pay operational expenses or not? Whether abnormal increase in sale, general, and administrative costs causes better result of business operations which reflected in earnings per share. The statistical sample consist of 113 companies. The investigated period is from 2006 to 2016. The statistical results show that Lerner and adjusted Lerner have negative and significant effect on the sale, general, and administrative costs changes. Besides, stickiness has a moderating role only in the case of using Herfindahl-Hirschman as an index for competition. Also, the result of second hypothesis testing show a positive and significant relationship between abnormal spending of sale, general, and administrative costs and increase in market share. The moderating role of competition in increasing the market share was not significant only when Herfindahl-Hirschman used as an index for competition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله چسبندگی هزینه‌ها, رقابت در بازار محصول, هزینه‌های عمومی, اداری و فروش

نویسندگان مقاله هاشم ولی پور |
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد

محمد صادق‌زاده مهارلویی |
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شیراز

محمد جوکار |
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://www.iaaaar.com/article_112780_cae6164f1fe2ceaa93533640f045afa9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات