|
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، جلد ۲۲، شماره ۸۵، صفحات ۸۵-۱۰۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان رعایت استاندارد بینالمللی ایزو ۲۱۴ در چکیده فارسی پایاننامهها و رسالههای رشتههای فنی_ مهندسی دانشگاه تبریز |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان رعایت استاندارد ایزو 214 در تهیه چکیدههای فارسی پایاننامههای رشتههای فنی_ مهندسی دانشگاه تبریز انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی استاندارد ایزو 214 و جامعه آماری پژوهش 2959 چکیده فارسی پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتههای فنی مهندسی دانشگاه تبریز بود که 342 مورد بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از میان دانشکدههای مورد بررسی، در دانشکده عمران با میانگین کل 95/81 درصد مؤلفههای ایزو 214 بیشتر از سایر دانشکدهها رعایت شده است. در رشتههای مهندسی خاک با میانگین 29/86، نقشهبرداری با میانگین 55/85 و ساخت و تولید با میانگین 76/84 درصد دانشجویان مؤلّفههای ایزو 214 را نسبت به سایر رشتههای فنّی-مهندسی بیشتر رعایت کردهاند. میزان رعایت مؤلفههای ایزو 214 در رشتههای بیوالکتریک، مهندسی برق-قدرت و الکترونیک به ترتیب با 33/73، 62/73 و 13/74 در کمترین سطح بوده است. از بین 15 مؤلفه مورد بررسی ایزو 214، استفاده از افعال معلوم و بیان ضمایر در قالب سوم شخص با میانگین کل 100 درصد بیشترین و مؤلفه بیان یافتههای پژوهش با میانگین کل 6/14 درصد کمترین فراوانی را داشتهاند. نتایج آزمون خی دو نیز نشان داد که بین رعایت استاندارد 214 و متغیرهای دانشکده و رشته تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. میانگین رعایت مؤلّفههای ایزو 214 در تمام سالهای مورد بررسی 72/78 درصد بوده است که تا حدود زیادی با استاندارد ایزو 214 هماهنگی دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
چکیدهنویسی، استاندارد ایزو 214، رشتههای فنی_ مهندسی، چکیده پایاننامه، چکیده رساله، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of the compliance of Persian abstracts and graduate theses and Dissertations of engineering fields of Tabriz University with international standards ISO 214 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract: Present study is conducted with the aim of studying the agreement of Persian abstracts and graduate theses of engineering courses of Tabriz University during 2005-2015 with international standards of ISO-214. The statistical population of this study is 342 titles for the ISO-214 standard, which relates to 4 faculties and 21 engineering disciplines. For the data analysis, descriptive statistics and inferential statistics (Chi test, Phi and Cramer tests) and Excel 2010 software and SPSS version 22 were used. Also, one checklist for the investigation of ISO 214 was implied. The results of this study showed that among faculties, the Faculty of Civil Engineering with an average of 81.95% is more consistent with the ISO-214 components. In the ISO 214 standard, the relevant components in the Soil and Fundamental Engineering, Surveying and Geomatics Engineering and Manufacturing Engineering have been observed respectively with a mean of 86.29%, 85.55%, and 84.75% higher than the other studied disciplines. among the 15 components of ISO -214 that were examined, components of the use of “verbs and pronouns in the third form” with a total of 100%, the “bibliographic information component in the abstract page” with an average of 98.75%, and the “existence of a keyword” with an average of 98.52% are in agreement with ISO-214 standards. The mean observance of the components of ISO 214 was 78.72%, which greatly compliance with the ISO 214 standard. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
چکیدهنویسی, استاندارد ایزو 214, رشتههای فنی_ مهندسی, چکیده پایاننامه, چکیده رساله |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا جهانبان اسفهلان | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران
افشین حمدی پور | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران
رسول زوارقی | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ijee.ias.ac.ir/article_103691_49ec8d68d4bdce6d30de366b164849ba.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|