این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 15 آبان 1404
پژوهش های محیط زیست
، جلد ۱۳، شماره ۲۵، صفحات ۱۱۳-۱۳۲
عنوان فارسی
بررسی روابط ساختاری میان مولفههای سواد محیطزیستی با فعالیت محیطزیستی دانشجویان (مورد مطالعه): دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط میان مولفههای چهارگانه سواد محیطزیستی (دانش، نگرش، نگرانی، مسئولیت) با فعالیت محیطزیستی دانشجویان، در چارچوب یک مدل معادله ساختاری بود. جامعه آماری همه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 97-96 بودند (11692 نفر) که از این میان 375 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سواد محیطزیستی دانشجویان (اقتباس از تکسوز و همکاران، 2012) بود. پایایی ابزار با استفاده از روش همسانی درونی تایید و ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. جهت بررسی روایی سازه ابزار نیز از تحلیل عاملی تاییدی(1) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، روش مدلسازی معادله ساختاری(2) در نرمافزار مدلسازی لیزرل نسخه 8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل ارایهشده بهخوبی با دادهها مطابقت داشته و تبیین کننده مناسب روابط ساختاری بین متغیرها است. بر اساس این نتایج، رابطه مستقیم، مثبت و معناداری بین دانش و نگرانی محیطزیستی، دانش و مسئولیت محیطزیستی، نگرانی و نگرش محیطزیستی، نگرش و مسئولیت محیطزیستی، دانش و فعالیت محیطزیستی، نگرانی و مسئولیت محیطزیستی، نگرانی و فعالیت محیطزیستی و مسئولیت و فعالیت محیطزیستی دانشجویان برقرار بود. بااینحال رابطه معناداری بین دانش و نگرش محیطزیستی، و همچنین نگرانی و فعالیت محیطزیستی وجود نداشت. نتایج مدل برازش شده بیانگر این بود که متغیرهای دانش، نگرش و نگرانی محیطزیستی در مجموع 66 درصد از واریانس متغیر مسئولیت محیطزیستی دانشجویان و متغیرهای دانش، نگرش و مسئولیت محیطزیستی نیز در مجموع 22 درصد از واریانس متغیر فعالیت محیطزیستی آنان را تبیین میکنند. یافتههای حاصل دلالتهای مهمی برای نقش مولفههای سواد محیطزیستی دانشجویان در طراحی برنامههای آموزش سواد محیطزیستی در محیطهای دانشگاهی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محیطزیست، سواد محیطزیستی، دانشجو، دانشگاه، مدلسازی معادله ساختاری،
عنوان انگلیسی
Exploring the Structural Relationship Between Students’ Components of Environmental Literacy and Their Environmental Activities (Case Study: Shahid Bahonar University of Kerman)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the structural relationships between the fourfold components of students’ environmental literacy (knowledge, attitude, concern and responsibility) and their environmental activities through a structural equation modeling. The population was comprised of all undergraduate and graduate students of Shahid Bahonar University of Kerman (11692 students) in 2017-18 academic year. A total of 375 students were selected as the sample. Research instrument was Environmental Literacy Questionnaire (adopted from Teksoz et al.,). Reliability of the instrument was calculated through internal consistency method and the Cronbach’s alpha was calculated at 0.89. The confirmatory factor analysis (CFA) was used to assess validity of the questionnaire. Data were analyzed through structural equation modeling (SEM) using Lisrel software, version 8.8. Results showed that the proposed model fits the data and can explain the relationship between the variables in a good manner. Accordingly, there was a positive and significant direct relationship between knowledge and environmental concern, knowledge and environmental responsibility, concern and environmental attitude, attitude and environmental responsibility, knowledge and environmental activity, concern and environmental responsibility, and concern and environmental activity. However, there was no significant relationship between knowledge and environmental attitude, and concern and environmental activity. The results of the fitted model showed that the variables environmental knowledge, attitude, and concern explained 66 percent of the variance of students’ environmental responsibility, and the variables of environmental knowledge, attitude and responsibility explained 22 percent of the variance of environmental activity. The results have important implications for the role of the students’ components of environmental literacy in designing environmental education programs in academic contexts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
محیطزیست, سواد محیطزیستی, دانشجو, دانشگاه, مدلسازی معادله ساختاری
نویسندگان مقاله
مظفر بهزادی |
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
اصغر سلطانی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
مهرانگیز علینژاد |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.iraneiap.ir/article_158580_707c50dafd4592c9d3d409cb3632e3fc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات