این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۹۱-۱۰۳
عنوان فارسی
آزمون مدل مفهومی ارتباط علّی ویژگیهای شخصیتی با قصد مصرف تماشاگران ورزشی لیگ برتر فوتبال در ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، آزمون مدل مفهومی ارتباط علی بین ویژگیهای شخصیتی با قصد مصرف تماشاگران ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران است. 390 نفر از تماشاگران بازیهای سه تیم استقلال تهران، پیروزی تهران و تراکتورسازی تبریز بهصورت تصادفی طبقهای پرسشنامۀ ویژگیهای شخصیتی کاستا و مک کری (1992) و قصد مصرف تماشاگران جماعت (1394) را بهصورت داوطلبانه تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که بین ویژگی شخصیتی رواننژندی با قصد مصرف تماشاگران لیگ برتر فوتبال (89/0 = P، 14/0= t) و ویژگی شخصیتی توافقپذیری با قصد مصرف تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران رابطۀ علی معناداری وجود ندارد (86/0 = P، 17/0= t)؛ بین ویژگی شخصیتی برونگرایی با قصد مصرف تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران رابطۀ علی مثبت معناداری وجود دارد (001/0 = P، 74/4= t)؛ بین ویژگی شخصیتی اشتیاق به تجارب تازه با قصد مصرف تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران رابطۀ علی منفی معناداری وجود دارد (002/0 = P، 14/3- = t)؛ بین ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی با قصد مصرف تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران رابطۀ علی منفی معناداری وجود دارد (001/0 = P، 44/3- = t).
کلیدواژههای فارسی مقاله
برونگرایی، روانرنجوری و گشودگی، سازگاری، مقاصد مصرف، وظیفهشناسی،
عنوان انگلیسی
Testing the Conceptual Model of Causal Relationship between Personality Traits and Intention to Use in Sport Spectators in Football Premier League in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to test the conceptual model of the causal relationship between personality traits and intention to use in sport spectators in football premier league in Iran. 390 spectators who attended the matches of Esteghlal of Tehran, Persepolis of Tehran and Tractorsazi of Tabriz teams voluntarily responded to the these questionnaires: the personality traits of Costa and McCarey (1992) and intention to use in spectators of Jamaat (2015) by stratified random sampling method. The findings showed no significant causal relationship between neurotic personality trait and intention to use in the football premier league spectators (t=0.14, P=0.89), and between agreeableness personality trait and intention to use in the spectators of the Iran football premier league spectators (P=0.86, t=0.17). There was a significant positive relationship between extravertion personality trait and the intention to use in the spectators of Iran football premier league (t=4.47, P=0.001). There was a significant negative relationship between the personality trait of desire for new experiences and intention to use in the spectators of Iran football premier league (P=0.002, t= -3.14). There was a significant negative relationship between conscientiousness personality trait and intention to use in Iran football premier league spectators (P=0.001, t= -3.44).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برونگرایی, روانرنجوری و گشودگی, سازگاری, مقاصد مصرف, وظیفهشناسی
نویسندگان مقاله
حبیب محمدپور یقینی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
فرشاد تجاری |
استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
محمدعلی اصلانخانی |
استاد،گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.sportrc.ir/article_115104_bc9e38edad251c018829b872f2b35e31.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات