این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۹-۲۳

عنوان فارسی ارائه مدل اندازه‌گیری تداعیات برند لیگ‌های ورزشی حرفه‌ای مورد مطالعه: لیگ برتر فوتبال
چکیده فارسی مقاله رقابت شدید موجود در صنعت سرگرمی، لیگ‌های ورزشی را بر آن داشته است تا برای جذب و حفظ مصرف‌کنندگان، به ارتقای جایگاه برند خود در ذهن مصرف‌کنندگان روی بیاورند. با توجه به نبود ابزاری پایا و استاندارد برای ارزیابی تداعیات برند مصرف‌کنندگان از لیگ‌های ورزشی در ادبیات تحقیق، پژوهش حاضر با هدف توسعۀ مدل اندازه‌گیری تداعیات برند لیگ‌های ورزشی در بین مصرف‌کنندگان لیگ برتر فوتبال ایران انجام گرفت. در روش‌شناسی پژوهش، از یک طرح تحقیق چهارمرحله‌ای (مرور عمیق ادبیات تحقیق، گروه‌های کانونی، بازبینی متخصصان و پیمایش آنلاین) بهره برده شد. نمونۀ تحقیق در مرحلۀ گروه‌های کانونی از دانش‌آموختگان مدیریت ورزشی (18 نفر) و در مرحلۀ پیمایشی از تمامی علاقه‌مندان به لیگ برتر فوتبال ایران (176 نفر) انتخاب شد. حاصل سه مرحلۀ اول، یک ساختار 18 سازه‌ای و 66 گویه‌ای بود که در شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت الکترونیکی به پیمایش گذاشته شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده از پیمایش، با استفاده از نرم‌افزار پی‌ال‌اس نسخۀ 3 تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج حاصل از آزمون مجدد مدل اندازه‌گیری، ابزار 18 سازه، اما 60 گویه‌ای را تأیید کرد. تمامی آماره‌های نتایج مربوط به روایی همگرا، میانگین واریانس استخراج‌شده، روایی واگرا، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ سازه‌ها و گویه‌ها در جداول موجود در مقاله ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش ویژۀ برند، برندسازی، تداعیات برند، لیگ برتر فوتبال، مقیاس،

عنوان انگلیسی Measuringat Model of Brand Associations in Sport Leagues: Empirical Evidence from Consumers of Iranian Football Pro-League
چکیده انگلیسی مقاله The intense competition in the entertainment industry force sports leagues to attract and retain their consumers by improving their brand position in their customer’s mind. Regarding the lack of reliable and standard scale for evaluating consumer brand associations for sport leagues in the literature, the aim of this study was develop a scale for measuring sports brand associations among Iranian Football League consumers. In the methodology of this study used a four-stage research design (review of research literature, Focus groups, expert review and online survey). The result of the first three steps was a structure of 18 constructs and 66 items that distributed form online survey. The research sample was selected from the focus groups of the sport management graduates (18 people) and at the survey stage from all the Iranian football fans (176 people). Then, all of the collected data were analyzed by PLS software version 3. The results of the modifying of the measurement model confirmed the scale of 18 constructs but 60 item. Finally, all of the statistical results of convergent validity, average of variance extracted, divergent validity, composite reliability and Cronbach’s alpha of constructs and items are presented in the tables of paper.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزش ویژۀ برند, برندسازی, تداعیات برند, لیگ برتر فوتبال, مقیاس

نویسندگان مقاله علی ناظمی |
دانش‌آموختۀ دکتری مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران.

مهدی رسولی |
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران

محمد احسانی |
استاد، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

هاشم کوزه چیان |
استاد، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.sportrc.ir/article_163161_e5b374223330792ba4d1445158cce884.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات