|
پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۱۵۱-۱۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارتهای ارتباطی نوجوانان دختر |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف این پژوهش اثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارتهای ارتباطی نوجوانان بود. روش: این پژوهش به روش آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3258 از دانش آموزان دختر پایه هشتم شهرستان رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آنها نمونهای به تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کوئین دام (2004) و همدلی جولیف و فارینگتون (2006) و آموزش قدردانی ایمونز و مک کالوگ (2003) استفاده شد. دادههای پژوهش با تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش قدردانی بر افزایش همدلی (028/0P˂) و مهارتهای ارتباطی دختران نوجوان اثرگذار است (001/0P˂). نتیجهگیری: بر اساس نتایج یافته های این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که دوره نوجوانی دوره بسیار حساس و با اهمیتی است که دارای ویژگیهای منحصر به فرد میباشد و در این زمینه آموزش قدردانی میتواند مؤثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش قدردانی، همدلی، مهارتهای ارتباطی، دختران نوجوانان، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Gratitude Training on Empathy and Communication Skills in Adolescents Girls |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of this study was to effectiveness of gratitude training on empathy and communication skills in adolescents girls. Method: This research was conducted through a pre-test and post-test research design with a control group. The statistical population of the study consisted of 3258 female eighth-grade students in Rasht city in the academic year of 2019-2020, from which a sample of 40 was selected and randomly divided into experimental and control groups. For data collection, Quinn Dam (2004), Empathy Juliff & Farrington (2006), and Emmons & McCullough Appreciation Training Questionnaire (2) were used. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that gratitude training influenced female adolescents' empathy (P˂0.028) and communication skills (P˂0.001). Conclusion: According to the findings of this study, it can be concluded that adolescence is a very important and important period with unique characteristics. In this context, appreciation of training can be effective. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش قدردانی, همدلی, مهارتهای ارتباطی, دختران نوجوانان |
|
نویسندگان مقاله |
آرزو امید پور | گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور آستانه اشرفیه، رشت، ایران
مجید برادران | گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
فرزانه رنجبر نوشری | گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.socialpsychology.ir/article_114706_2fbbff5f36b9bba986144db4bb898e40.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|