پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۶۵-۸۲

عنوان فارسی پیش بینی رابطه هوش هیجانی و نشخوار خشم با پرخاشگری در دانشجویان دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی رابطه هوش هیجانی و نشخوار خشم با پرخاشگری انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بود که 377 نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های هوش هیجانی بار- اُن (1997)، پرخاشگری بأس و پری (1992) و نشخوار خشم سوکودولسکی و همکاران (2001) پاسخ دادند. یافته‌ها به روش رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که هوش هیجانی و نشخوار خشم قادرند، بطور معنی دار تغییرات پرخاشگری را پیش‌بینی کنند که در این میان هوش هیجانی بطور منفی و نشخوار خشم بطور مثبت در تبیین پرخاشگری نقش داشتند. ضرایب بیانگر این بودند که هوش هیجانی با بالاترین مقدار (64/0-) سهم بیشتری در تبیین پرخاشگری دارد. نتیجه‌گیری: مبتنی بر یافته‌ها می‌توان استنباط کرد که پرخاشگری از عوامل شناختی و مدیریت و کنترل هیجانات تأثیر پذیرفته و برای کنترل آن لازم است بر مهارت‌های شناختی و هیجانی تأکید شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، نشخوار خشم، پرخاشگری،

عنوان انگلیسی Predicting the relationship between emotional intelligence and anger rumination with the aggression of Tabriz university students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This research aimed to predict the relationship between emotional intelligence and anger rumination with aggression Method: The research was a correlation method. The population was all students of Tabriz University and 377 students were selected by multistage cluster sampling. They answered questionnaires of Bar-on emotional intelligence questionnaire (1997), Bass and Perry aggression questionnaire (1992), and Sukhodolsky et al. anger rumination questionnaire (2001). The data were analyzed by multiple regression. Results: Data analysis showed that emotional intelligence and anger rumination were able to significantly predict aggression changes, while emotional intelligence negatively and anger rumination had a positive role in explaining aggression. Beta coefficients indicated that emotional intelligence with the highest value (-0.64) had a greater role in explaining aggression Conclusion: Based on the findings, it can be deduced that aggression is influenced by cognitive and emotion management and control factors and it is necessary to emphasize cognitive and emotional skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هوش هیجانی, نشخوار خشم, پرخاشگری

نویسندگان مقاله الهام سعیدی |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

حسن صبوری مقدم |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

تورج هاشمی |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی https://www.socialpsychology.ir/article_114691_9d55b34052c7c227c1e78c4775d39e19.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات