|
پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۶۵-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی رابطه هوش هیجانی و نشخوار خشم با پرخاشگری در دانشجویان دانشگاه تبریز |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رابطه هوش هیجانی و نشخوار خشم با پرخاشگری انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بود که 377 نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای هوش هیجانی بار- اُن (1997)، پرخاشگری بأس و پری (1992) و نشخوار خشم سوکودولسکی و همکاران (2001) پاسخ دادند. یافتهها به روش رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که هوش هیجانی و نشخوار خشم قادرند، بطور معنی دار تغییرات پرخاشگری را پیشبینی کنند که در این میان هوش هیجانی بطور منفی و نشخوار خشم بطور مثبت در تبیین پرخاشگری نقش داشتند. ضرایب بیانگر این بودند که هوش هیجانی با بالاترین مقدار (64/0-) سهم بیشتری در تبیین پرخاشگری دارد. نتیجهگیری: مبتنی بر یافتهها میتوان استنباط کرد که پرخاشگری از عوامل شناختی و مدیریت و کنترل هیجانات تأثیر پذیرفته و برای کنترل آن لازم است بر مهارتهای شناختی و هیجانی تأکید شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، نشخوار خشم، پرخاشگری، |
|
عنوان انگلیسی |
Predicting the relationship between emotional intelligence and anger rumination with the aggression of Tabriz university students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This research aimed to predict the relationship between emotional intelligence and anger rumination with aggression Method: The research was a correlation method. The population was all students of Tabriz University and 377 students were selected by multistage cluster sampling. They answered questionnaires of Bar-on emotional intelligence questionnaire (1997), Bass and Perry aggression questionnaire (1992), and Sukhodolsky et al. anger rumination questionnaire (2001). The data were analyzed by multiple regression. Results: Data analysis showed that emotional intelligence and anger rumination were able to significantly predict aggression changes, while emotional intelligence negatively and anger rumination had a positive role in explaining aggression. Beta coefficients indicated that emotional intelligence with the highest value (-0.64) had a greater role in explaining aggression Conclusion: Based on the findings, it can be deduced that aggression is influenced by cognitive and emotion management and control factors and it is necessary to emphasize cognitive and emotional skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
هوش هیجانی, نشخوار خشم, پرخاشگری |
|
نویسندگان مقاله |
الهام سعیدی | گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
حسن صبوری مقدم | گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
تورج هاشمی | گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.socialpsychology.ir/article_114691_9d55b34052c7c227c1e78c4775d39e19.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|