پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۱۷۹-۱۶۳

عنوان فارسی پیش بینی حمایت اجتماعی دانشجویان بر اساس مولفه های سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی در بحران همه گیری کرونا
چکیده فارسی مقاله هدف: شیوع بیماری کرونا و اجرای قانون‌های پیشگیرانه، تاثیرات گوناگونی بر ابعاد روانی و اجتماعی افراد جامعه گذاشته است. هدف از این پژوهش مطالعه ارتباط حمایت اجتماعی دانشجویان با مولفه‌های سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی در بحران همه‌گیری کرونا بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری را کلیه دانشجویان استان چهارمحال و بختیاری در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1398 با تعداد بالغ بر 40000 نفر تشکیل می‌دادند. گروه نمونه 402 دختر و پسر دانشجو بودند که توسط پرسشنامه حمایت اجتماعی(زیمت و همکاران، 1998)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی(پاتنام، 2000) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی(لوتانز و همکاران، 2007) به شکل اینترنتی و از طریق درگاه‌های مجازی ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون هم‌زمان استفاده شد. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی بصورت مثبت با حمایت اجتماعی دانشجویان، همبستگی دارند. همچنین مشخص شد که سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی، به ترتیب 24 و 48 درصد از تغییرات حمایت اجتماعی را پیش‌بینی می‌کنند(001/0p <). نتیجه گیری: به نظر می‌رسد می‌توان گفت حمایت اجتماعی دانشجویان با مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی قابل پیش‌بینی است و دارای تلویحات کاربردی در تهیه مداخله‌های در بحران در زمان شیوع بیماری کرونا و بعد از آن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی، دانشجو، کروناویروس،

عنوان انگلیسی The prediction of students’social support based on components of social capital and psychological capital in corona epidemic
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The corona disease epidemic and quarantine have had different effects on the social and psychological aspects of individuals. The aim of this research was to study the relation between social support with components of the social capital and the psychological capital of students in corona epidemic. Method: This study is descriptive-correlation type and statistical population of all students of Chaharmahal and Bakhtiari province in the second semester of the 2019- 2020 academic year numbered over 40000 people. A sample of 402 men and women students evaluated by Social Support Scale (Zimet, et al, 1998), Putnam social Capital Questionnaire (Putnam, 2000), and Psychological Capital Questionnaire (Luthans, et al, 2007) through online recall and via social network. To analyze the data, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used. Results: The results showed social capital and psychological capital had meaningful correlation with students’ social support. Also, social support and social capital could be predicted 24% and 48%by psychological capital, respectively (P < 0/001). Conclusion: It seems that the social support of students is predictable with components of social capital and psychological capital and has practical implications at preparation of interventions in crisis at the time of corona outbreak and after it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله حمایت اجتماعی, سرمایه اجتماعی, سرمایه روانشناختی, دانشجو, کروناویروس

نویسندگان مقاله مهدی امیدیان |
گروه روانشناسی بالینی, دانشگاه سمنان, سمنان, ایران

محمود اسماعیل پور اشکفتکی |
گروه روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی. شهرکرد.ایران


نشانی اینترنتی https://www.socialpsychology.ir/article_120668_240d5a4fa3028ee38e33bb364f78d97a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات