پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۱۴۱-۱۶۶

عنوان فارسی نقش مقایسه ی اجتماعی، حساسیت بین فردی و انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی نگرش های خوردن آشفته در دانشجویان زن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سرعت تغییرات اجتماعیِ بین­فرهنگی در دهه­های اخیر، لزوم توجه به نقش عوامل روانی- اجتماعی را در نگرش­های خوردن و رفتارهای غذایی نسل جدید، برجسته می­سازد. هدف از پژوهش حاضر، پیش­بینی نگرش­های خوردن آشفته بر­اساس مقایسه اجتماعی، حساسیت بین­فردی و انعطاف­پذیری شناختی در دانشجویان زن بود. روش: این پژوهش به روش توصیفی و در چارچوب مطالعات همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان زن مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 99-98 بودند (9944 نفر)، که از بین آنها 200 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی چند­مرحله­ای انتخاب شدند و پرسشنامه­های نگرش خوردن (گارنر و همکاران، 1982)، جهت­گیری مقایسه­ای آیوا- نترلندز )گیبونز و بانک، 1999)، حساسیت بین­فردی (بویس و پارکر، 1989) و انعطاف­پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) را تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام، تجزیه و تحلیل شد. یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که مقایسه اجتماعی (432/0= β، 01/0>p) و حساسیت بین­فردی (305/0= β، 01/0>p) به طور مثبت و معنادار و انعطاف­پذیری شناختی (143/0-= β، 05/0>p) به طور منفی و معناداری قادر به پیش­بینی نگرش­های خوردن آشفته در دانشجویان بودند. نتیجه ­گیری: با افزایش تبلیغات و تأکید جوامع غربی بر لاغری، آسیب­پذیری جوانان در برابر اختلالات خوردن افزایش یافته است. بنا به نتایج پژوهش حاضر، عواملی همچون مقایسه اجتماعی، حساسیت بین­فردی و انعطاف­پذیری شناختی در نگرش­های خوردن و متعاقباً سلامت روانی و جسمانیِ دانشجویان نقش مؤثری ایفا می­کنند. از آنجاکه درمان­های صرفاً پزشکی، آثار موقت دارند، توجه به عوامل روانی- اجتماعی جهت پیشگیری و درمان اختلالات خوردن پیشنهاد می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش های خوردن آشفته، مقایسه اجتماعی، حساسیت بین فردی، انعطاف پذیری شناختی،

عنوان انگلیسی The Role of Social Comparison, Interpersonal Sensitivity and Cognitive Flexibility in Predicting Disordered Eating Attitudes in Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Rapid cross-cultural social changes in recent decades highlight the necessity of considering the role of psychosocial factors in the eating attitudes and behaviors of the new generation. This study aimed to predict disordered eating attitudes based on social comparison, interpersonal sensitivity and cognitive flexibility in female students. Method: This was descriptive research conducted in the framework of correlation studies. The statistical population consisted of all female undergraduate students of Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch in the academic year 98-99 (9944 people), out of whom 200 ones were selected through multistage random sampling method. They completed Eating Attitude Test (Gamer et al, 1982), Iowa-Netherlands Comparison Orientation Measure (Gibbons & Buunk, 1999), Interpersonal Sensitivity Measure (Boyce & Parker, 1989), and Cognitive flexibility Inventory (Dennis & Vander Wal, 2010). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis. Results: Findings showed that social comparison (p< 0/01, β=0/432) and interpersonal sensitivity (p< 0/01, β=0/305) were positively and significantly, and cognitive flexibility (p< 0/05, β=-0/143) was negatively and significantly capable of predicting disordered eating attitudes in the students. Conclusion: With the rising emphasis on fitness in a Western advertisement, the vulnerability of young people to eating disorders has increased. Results of the present study indicate factors such as social comparison, interpersonal sensitivity, and cognitive flexibility effectively influence students' disordered eating attitudes and their psychological and physical health. Since medical therapies alone have temporary effects, further attention to psychosocial factors is recommended in the prevention and treatment of eating disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نگرش های خوردن آشفته, مقایسه اجتماعی, حساسیت بین فردی, انعطاف پذیری شناختی

نویسندگان مقاله سحر خوش سرور |
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

نیلوفر میکائیلی |
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://www.socialpsychology.ir/article_142647_35a71c65e536e7757ab0ea83d9923ed8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات