این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 شهریور 1404
پرستاری کودکان
، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۲-۳۱
عنوان فارسی
تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر میزان دانش والدین کودکان دارای استومی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعبیه استومی یکی از جراحی هایی است که از بدو تولد یا دوران شیرخوارگی به منظور حفظ بقاء بدنبال نقایص مادرزادی دستگاه تحتانی گوارش انجام می گیرد. مراقبت صحیح و پیشگیری از عوارض این جراحی نیازمند آموزش و توانمند کردن خانواده های درگیر در امر مراقبت از آنان می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاًثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر میزان دانش والدین کودکان دارای استومی می باشد. روش : پژوهش حاضر، یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که بر روی کودکان شیرخوار دارای استومی و والدین آنان انجام شده است. تعداد60 نفر از کودکانی که تحت عمل جراحی استومی قرار گرفته به همراه والدین خود با رعایت موازین اخلاقی و با داشتن معیار ورود به مداخله انتخاب و بطور تصادفی(زوج و فرد) به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. کودکان و والدین گروه مداخله با استفاده از الگوی توانمندسازی خانواده محور طی4جلسه 1 ساعته تحت آموزش قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سنجش دانش در حیطه های مراقبت و عوارض و پرسشنامه سنجش ابعاد الگوی توانمندسازی می باشد،که قبل از مداخله در هر دوگروه و2ماه بعد از مداخله، در گروه مداخله تکمیل شدند . یافته ها: در گروه آزمون از نظر دانش والدین مرتبط با عوارض استومی کودکان، قبل و بعد از مداخله (45/63و 50/93) با میزان (0/0001=p) اختلاف معنی دار بود. دانش والدین مرتبط با مراقبت استومی کودکان(51/23 و86/60) با میزان (0/0001=p) اختلاف معنی دار بود نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که با آموزش والدین کودکان دارای استومی از طریق الگوی توانمندسازی خانواده محور میتوان دانش مراقبتی و پیشگیری از عوارض استومی کودکان را افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی توانمندسازی خانواده محور، استومی، دانش، شیرخوارگی
عنوان انگلیسی
The effect of family-centered empowerment model on the Level of parents' knowledge of children with ostomy
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Ostomy is one of surgeries that from birth or infancy in order to Maintaining Followed lower gastrointestinal tract congenital defects survival is done. Proper care and prevention of complications of this surgery requires education and empowering families involved in the care of them. The aim of this study was to determine the effect of family-centered empowerment model on Level of parents' knowledge of children with ostomy. Method: This study is a clinical trial on infancy children with intestinal stoma and their parents. A total of 60 children and their parents have been chosen to intervention with the ethical standards and criteria. They were divided randomly into two groups. The case group educated with family centered empowerment model during four sessions 1 hour. Data were collected with questionnaires, included demographics, knowledge and parts of empowerment model that before the intervention in the both groups and 2 months after the intervention, the case groups were completed and the data evaluated with spss21 software and descriptive and analytical statistical test(X2 test for qualitative variables, t-test and independent t for quantitative variables). Results: The results showed, in the case group about of knowledge related with complication before and after intervention (45.63, 50.93) with level (p=0.0001) the difference was significant. Parents knowledge related to Children ostomy care (51.23, 86.60) with level (p=0.0001) the difference was significant. Conclusions: The results of the study indicate that parent's education of children with ostomy through family-centered educational model can increase the knowledge that is related to caring and complication of ostomy
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اشرف السادات حکیم | ashrafalsadat hakim
chronic disease care research center, senior lecturer, faculty member of nursing department, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن، عضو هیات علمی گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
الهام پالیزبان | elham palizban
school of nursing amp;amp; midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی
کامبیز احمدی انگالی | kambiz ahmadi angali
ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
گروه آمار،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-58-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1784/article-1784-282324.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات