این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 11 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۵۷-۲۷۳
عنوان فارسی
بررسی جامعهشناختی سوژه گری مجازی (مطالعۀ کاربران اینستاگرام)
چکیده فارسی مقاله
امروزه کاربران، فضای مجازی را واقعیت تلقی میکنند و در آن بهعنوان یک جهان اجتماعی درگیر میشوند. این درگیرشدن مستلزم تعریف خود بهعنوان سوژههایی در ارتباط با این جهان اجتماعی است. پژوهش حاضر به مطالعۀ برساخت سوژهگری مجازی در بین کاربران اینستاگرام میپردازد.پژوهش حاضر به شیوۀ کیفی انجام شده است. در این راستا از پارادایم تفسیری و روش نظریۀ زمینهای چندگانه استفاده شده است. نمونۀ مورد مطالعه شامل 46 نفر از کاربران اینستاگرام است که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند با لحاظ قاعدۀ حداکثر تنوع انتخاب شدند.سوژهگری در فضای مجازی در شکل پساواقعیتها و خودهای پساواقعی با استفاده از تکنیکهای «کمالگرایی وجودی»، «گریز از بودهام»، «همانندشدن با خود» و «همانندشدن با دیگری» برساخته و تعریف میشود. در هر چهار مفهوم، سوژه به دنبال کسب اعتبار است؛ با این تفاوت که همانندشدن با خود از طریق بازیابی خود و هویت رخ میدهد، اما کمالگرایی وجودی و همانندشدن با دیگری با سقوط در «دازمن» رخ میدهد.نکتۀ اساسی در هردو شکل از اعتبار این است که خودهای مبتنی بر این اعتبارها پساواقعی و مبتنی بر پساواقعیتهایی هستند که فقط در فضای مجازی وجود دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتبار وجودی،پساواقعیتها،دازاین،سوژهگری،فضای مجازی،گریز،
عنوان انگلیسی
Sociological Study of Virtual Subjectivity (Study of Instagram Users)
چکیده انگلیسی مقاله
Presently, users perceive virtual space as an existential situation, and as a result, they participate in it as a social world. This engagement requires that we define ourselves as subjects within this social world. This study examines the construction of virtual subjectivity among Instagram users.This study was conducted qualitatively. In this regard, the interpretive paradigm and multiple contextual theory methodology were used. Using the method of targeted sampling in accordance with the maximization of diversity, 46 Instagram software users were selected as the study's sample.Subjectivity in virtual space is constructed and defined using the techniques of “existential perfectionism,” “escape from being,” “identifying with oneself,” and “identifying with another.” In all four concepts, the subject pursues existential validity, with the exception of existential perfectionism, where self-identification occurs through the recovery of self and identity, and “Dazman”, where identification with the other occurs through falling.Fundamentally, the selves based on both forms of credit are post-real and based on post-realities that exist and are present only in the virtual space.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اعتبار وجودی,پساواقعیتها,دازاین,سوژهگری,فضای مجازی,گریز
نویسندگان مقاله
فاطمه گلابی |
گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
محمد عباس زاده |
گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
توکل آقا یاری هیر |
گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سجاد مسگرزاده |
گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_92537_a5b7972626ca58bbb6bd80d01f7c4311.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات