این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه نوین دینی، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۱۰-۰

عنوان فارسی بررسی و نقد مولفه «خودالوهیتی» در نظریه «عقلانیت و معنویت»
چکیده فارسی مقاله نظریه معنویت‌گرای «عقلانیت و معنویت» به دنبال کسب رضایت باطن و آرامش انسان است. آقای ملکیان در این نظریه با التفات به مقوله مدرن شدن انسان ویژگی‌ «خودالوهیتی» انسان معنوی را ذکر می‌کند. این مولفه از لوازم نگاه یگانه‌انگارانه(مونیستی) به «خدا، انسان و طبیعت» است. در این مؤلفه، انسان به عنوان نزدیک‌ترین دریچه به شعور هستی، دارای کامل‌ترین الوهیت است و می‌تواند از طریق الوهیت درونی خود، اتحاد خود با خدا و جهان را تجربه کند. این تحقیق با روش توصیفی_تحلیلی از طریق مطالعات کتابخانه‌ای به‌ دنبال بررسی انتقادی مونیسم و خودالوهیتی انسان معنوی با توجه به مبانی حکمت متعالیه و آموزه‎های وحیانی است. تأثیرپذیری از عرفان هندوئیسم برخلاف مبانی پذیرفته شده قبلی، تعارض آن با عرفان اسلامی(مورد پذیرش ملکیان)، تقابل خودالوهیتی با کمال معنوی و تنافی آن با هدف معنویت‌گرایی از مهم‌ترین نقدهای وارد بر این ویژگی انسان معنوی هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودالوهیتی، مونیسم، عقلانیت، معنویت، معنویت‌گرایی، اومانیسم.

عنوان انگلیسی Examining and criticizing the component of "self-divinity" in the theory of "rationality and spirituality"
چکیده انگلیسی مقاله The spiritualist theory of "rationality and spirituality" seeks to obtain inner satisfaction and peace of man. In this theory, by paying attention to the category of human modernization, Malekian expresses certain characteristics and foundations for spiritual man and the path of spiritualism. Among these characteristics is the "self-divinity" of spiritual man. This component is considered one of the essentials of the monotheistic (monistic) view of "God, man and nature". In this component, man has the most complete divinity as the closest window to the consciousness of existence. Divinity is not a transcendental matter, and a spiritual person at any level can experience his :union: with God and the world through his inner divinity. The upcoming research through library studies and descriptive-analytical method seeks to critically examine monism and self-divinity of spiritual man. The fact that this discussion is influenced by Hindu mysticism, its conflict with Islamic mysticism, the opposition of self-divinity with spiritual perfection, and its conflict with the goal of spiritualism are among the most important criticisms of this feature.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد جواد فرج نژاد | mohamadjavad faragnejad
Doctoral student of Islamic Studies, Department of Theoretical Foundations of Islam, University of Islamic Studies, Qom.
دانش‌آموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش مبانی نظری اسلام، دانشگاه معارف اسلامی، قم. jasemani@chmail.ir


نشانی اینترنتی http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1415-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات