|
تربیت اسلامی، جلد ۱۸، شماره ۴۴، صفحات ۷-۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
دشمنشناسی در تربیت سیاسی از منظر فقه تربیتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
در سپهر سیاست و در مطالعات سیاسی بحث از دشمن و دشمنی و نفی و اثبات آن مباحث دنبالهداری را درپی دارد. در برخی دیدگاهها از تطهیر دشمن و تئوریزه کردن تسلیم و نفی مقاومت در مقابل دشمن سخن گفته میشود و تلاش میشود برنامه درسی در تربیت سیاسی حاوی معرفی دشمن و دشمنی وی نباشد. نوشتار حاضر از افق فلسفه برنامه درسی و براساس روش تحقیق اجتهادی درصدد است به این سؤال پاسخ دهد که «حکم دشمنشناسی در تربیت (آموزش دشمن) و میزان مطلوبیت درج دشمنشناسی در برنامه درسی از منظر فقه تربیتی چیست؟» برای این منظور، هشت دلیل قرآنی و حدیثی اقامه شد و به صورت اجتهادی مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که دشمنشناسی در تربیت (آموزش دشمن) از باب وقایه، امربهمعروف، دعوت و نیز از باب وظایف حکومت اسلامی و نیز از باب إعداد قوا و آمادگی برای جهاد و دفاع و تحریض بر آن واجب است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تربیت اسلامی، جهاد، نظریه مقاومت، فقه تربیت سیاسی، آموزش سیاسی، |
|
عنوان انگلیسی |
Knowing the Enemy in Political Education from the Perspective of Educational Jurisprudence |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In the sphere of politics and in political studies, discussing the enemy and enmity and negating and proving them leads to lengthy discussions. Some views speak of purifying the enemy and try to theorize capitulation and negate resistance, trying not to introduce the enemy and his enmity in the curriculum in political education. The present study, from the perspective of the philosophy of the curriculum and based on the inferential research method, seeks to answer the following questions: ‘What is the ruling on knowing the enemy in education and how desirable is including this knowledge in the curriculum from the perspective of educational jurisprudence?’ For this purpose, eight arguments from the Qur’an and hadiths were presented and examined in an inferential way. The findings showed that knowing the enemy in education is obligatory in terms of prevention, enjoining what is good, inviting, and also in terms of the duties of the Islamic government as well as the equipment of forces and readiness for jihad and defense and incitement to it. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تربیت اسلامی, جهاد, نظریه مقاومت, فقه تربیت سیاسی, آموزش سیاسی |
|
نویسندگان مقاله |
سید نقی موسوی | استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2029_2e7be1a40354589e2ba04cd1528b5c07.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|