تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۷۴، صفحات ۶۹-۸۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی-هیجانی بر مؤلفه‌های هوش هیجانی و حرمت‌خود دانش‌آموزان دختر نابینا
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: نابینایی تغییرات زیادی در زندگی فرد به وجود می آورد و باعث بروز برخی مشکلات روان شناختی و اجتماعی می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی بر هوش هیجانی و حرمت خود دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش، آزمایشی و از نوع طرح های پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نابینای تلفیقی فرا گیر مدارس پذیرا و استنثنایی شهر ساری بود که در سال تحصیلی 98 - 1397 و در مقطع راهنمایی مشغول به تحصیل بودند که با روش نمونه گیری هدف دار انتخاب و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و گواه جایگزین شدند. در پیش آزمون و پس آزمون آزمودنی ها، با استفاده از پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت ) 1967 ( و هوش هیجانی شرینگ ) 1996 ( مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گروه آزمایشی در 12 جلسه 90 دقیقه ای مهارت های اجتماعی -هیجانی آموزش داده شد. در این مدت گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله بعد از مداخله میانگین نمرات هوش هیجانی و حرمت خود گروه آزمایشی به طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود ) 0001 / .)P>0 نتیجه گیری: برنامه آموزشی باعث بهبود هوش هیجانی و حرمت خود نوجوانان نابینا شد؛ بنابراین توجه به متغیرهای هوش هیجانی و حرمت خود ضروری است و برنامه ریزی برای ارائه آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی به این گروه از افراد اهمیت ویژه دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، حرمت خود، دانش آموزان دختر نابینا، مهارت‌های اجتماعی-هیجانی، هوش هیجانی

عنوان انگلیسی Effectiveness of social- emotional skills training on the components of emotional intelligence and self- esteem of female blind student
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Blindness causes many changes in students' lifestyles and causes some psychological and social problems. The aim of this study was to investigate the Effectiveness of social- emotional skills training on emotional intelligence and self-esteem of blind students. Method: The research design was quasi experimental and was a pre-test-post-test and follow-up design with a control group. The statistical population included all blind students of the combined and exceptional schools of Sari, who were studying in the academic year of 2018-2019 and in the middle school years, and they selected by targeted sampling method and replaced by random sampling in the experiment and control groups. In the pre-posttest participants, using the Sybershring Emotional Intelligence Questionnaire (1996) and Cooper smith Self-esteem Inventory (1967) was evaluated. The experimental group was taught in 12 sessions of social-emotional skills Training. Whereas, the control group did not receive any training. The data collected were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: The results of multivariate analysis of covariance test showed that in the post-intervention phase, the mean score of emotional intelligence and self-esteem of the experimental group was significantly higher than the control group (P < 0.0001). Conclusion: The social-emotional skills training program improved the emotional intelligence and selfesteem of blind adolescents; therefore, it is necessary to pay attention to variables such as emotional intelligence and self-esteem and plan to provide social-emotional skills training to this group of People are especially important.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Blind Students, Emotional Intelligence, Self-Esteem, Social-Emotional Skills

نویسندگان مقاله ثریا رمضان زاده | soraya ramezanzadeh
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-2047-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب دیده بینایی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات