|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۷۴، صفحات ۶۹-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر مؤلفههای هوش هیجانی و حرمتخود دانشآموزان دختر نابینا |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: نابینایی تغییرات زیادی در زندگی فرد به وجود می آورد و باعث بروز برخی مشکلات روان شناختی و اجتماعی می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی بر هوش هیجانی و حرمت خود دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش، آزمایشی و از نوع طرح های پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نابینای تلفیقی فرا گیر مدارس پذیرا و استنثنایی شهر ساری بود که در سال تحصیلی 98 - 1397 و در مقطع راهنمایی مشغول به تحصیل بودند که با روش نمونه گیری هدف دار انتخاب و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و گواه جایگزین شدند. در پیش آزمون و پس آزمون آزمودنی ها، با استفاده از پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت ) 1967 ( و هوش هیجانی شرینگ ) 1996 ( مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گروه آزمایشی در 12 جلسه 90 دقیقه ای مهارت های اجتماعی -هیجانی آموزش داده شد. در این مدت گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله بعد از مداخله میانگین نمرات هوش هیجانی و حرمت خود گروه آزمایشی به طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود ) 0001 / .)P>0 نتیجه گیری: برنامه آموزشی باعث بهبود هوش هیجانی و حرمت خود نوجوانان نابینا شد؛ بنابراین توجه به متغیرهای هوش هیجانی و حرمت خود ضروری است و برنامه ریزی برای ارائه آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی به این گروه از افراد اهمیت ویژه دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، حرمت خود، دانش آموزان دختر نابینا، مهارتهای اجتماعی-هیجانی، هوش هیجانی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of social- emotional skills training on the components of emotional intelligence and self- esteem of female blind student |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background: Blindness causes many changes in students' lifestyles and causes some psychological and social problems. The aim of this study was to investigate the Effectiveness of social- emotional skills training on emotional intelligence and self-esteem of blind students. Method: The research design was quasi experimental and was a pre-test-post-test and follow-up design with a control group. The statistical population included all blind students of the combined and exceptional schools of Sari, who were studying in the academic year of 2018-2019 and in the middle school years, and they selected by targeted sampling method and replaced by random sampling in the experiment and control groups. In the pre-posttest participants, using the Sybershring Emotional Intelligence Questionnaire (1996) and Cooper smith Self-esteem Inventory (1967) was evaluated. The experimental group was taught in 12 sessions of social-emotional skills Training. Whereas, the control group did not receive any training. The data collected were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: The results of multivariate analysis of covariance test showed that in the post-intervention phase, the mean score of emotional intelligence and self-esteem of the experimental group was significantly higher than the control group (P < 0.0001). Conclusion: The social-emotional skills training program improved the emotional intelligence and selfesteem of blind adolescents; therefore, it is necessary to pay attention to variables such as emotional intelligence and self-esteem and plan to provide social-emotional skills training to this group of People are especially important. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Blind Students, Emotional Intelligence, Self-Esteem, Social-Emotional Skills |
|
نویسندگان مقاله |
ثریا رمضان زاده | soraya ramezanzadeh University of Isfahan دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-2047-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آسیب دیده بینایی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|