تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۷۴، صفحات ۵۵-۶۸

عنوان فارسی مقایسه رو ش‌های تأکید دیداری در آموزش به کمک رایانه بر خواندن و آ گاهی واج شناختی کودکان نارساخوان
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: کاربرد اصل تأ کید در پیام های آموزشی کمک زیادی به غلبه بر اخت الل خواندن می کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه روش های تأ کید دیداری در آموزش به کمک رایانه بر عملکرد خواندن و آ گاهی واج شناختی کودکان نارساخوان در شهر ملایر انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش از نوع شبه تجربی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان 7 تا 11 ساله نارساخوان شهر ملایر بود. 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در 4 گروه ) 3 گروه آزمایشی و 1 گروه گواه( جای داده شدند. ابزارهای اندازه گیری آزمون خواندن و آ گاهی واج شناختی بودند. مداخله صورت گرفته ارائه ای محقق ساخته در برنامه پاورپوینت بود که در آن کلمات به 3 حالت: حرف به حرف و متوالی، با تأ کید درونی، و با تأ کید بیرونی نمایش داده می شدند. پس از اجرای پیش آزمون در تمامی گروه ها، نمونه ها در 3 گروه آزمایشی به مدت 5 هفته و مجموعاً 10 جلسه مداخله ها را در کنار دیگر آموزش های رایج مرا کز اختاللات یادگیری دریافت کردند و در پایان 10 جلسه از تمامی گروه ها پس آزمون به عمل آمد و میانگین ها با استفاده از آزمون کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش آشکار ساخت که بین روش ارائه متوالی، تأ کید درونی، و تأ کید بیرونی در آموزش به کمک رایانه بر دقت خواندن کودکان نارساخوان تفاوت معناداری وجود ندارد، اما، بر سرعت و درک مطلب خواندن و آ گاهی واج شناختی تفاوت معناداری به دست آمد. نتیجه گیری: کاربرد این شیوه ی ارائه در کنار سایر آموزش های مرا کز اخت اللات یادگیری و بررسی اثربخشی این روش در ارائه جم الت توصیه می شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آ گاهی واج شناختی، آموزش به کمک رایانه، تأ کید بیرونی، تأ کید درونی، خواندن، نارساخوان

عنوان انگلیسی Comparison of visual emphasis methods in computer-assisted instruction on reading & phonological awareness of dyslexic children
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Purpose: Employing the principle of emphasis in educational messages helps a lot to overcome reading disorders. the aim of This study was comparing visual emphasis methods in computer assisted insruction on reading performance and phonological awareness of dyslexic children. Materials & Methods: The method of research was quasi-experimental with a pre-post-test design with a control group. The statistical population includes all 7 to 11-years-old dyslexic students of Malayer, who received services in learning disorders centers. 60 students were selected by random sampling and placed in four groups (3 experimental and 1 control group). The measurement tools were reading and phonological awareness tests. The intervention was a researcher-made presentation in the PowerPoint, that presented words in three forms: letter by letter and consecutive, with internal emphasis, and with external emphasis. After conducting the pre-test in all groups, the samples in 3 experimental groups received interventions for 5 weeks and in total 10 sessions along with other common trainings in centers. Then, post-test was performed for all groups and the means were analyzed using the multivariate covariance test. Results: The results revealed that there was no significant difference between the sequential presentation method, internal emphasis, and external emphasis on the reading accuracy of dyslexic children, while there was a significant difference on their reading speed and comprehension, as well as phonological awareness. Conclusion: It is recommended to use this method of presentation along with trainings of learning disability centers and to check the effectiveness of this method in presenting sentences.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, computer-assisted instruction, dyslexia, external emphasis, internal emphasis, reading, phonological awareness

نویسندگان مقاله منصوره قراگوزلو | Mansoureh gharagozlu
Malayer University
دانشگاه ملایر

هانیه کلانتری دهقی | Haniyeh Kalantari Dehaghi
Malayer University
دانشگاه ملایر


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-3638-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشکلات یادگیری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات