|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۷۴، صفحات ۲۶-۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر یادگیری از طریق ایستگاه چرخشی بر مهارت حل مسئله و یادسپاری درس ریاضی و مقایسه آن با روش سنتی در دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری از طریق ایستگاه چرخشی بر مهارت حل مسئله و یادسپاری درس ریاضی و مقایسه آن با روش سنتی در دانش آموزان پایه هفتم با اختلال طیف اتیسم بود. روش: پژوهش با شبه آزمایشی انجام شد که در آن از طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه هفتم با اختلال طیف اتیسم در دو منطقه شهر تهران در سال تحصیلی 99 - 1398 و به تعداد 30 نفر بود. از روش نمونه گیری در دسترس، دانش آموزان پایه هفتم انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه؛ آزمایشی و گواه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، آزمون سنجش میزان یادگیری درس ریاضی بود که روایی آن با استفاده از روش دلفی تأمین شد و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برابر 0.83 به دست آمد و سپس داده های حاصل از اجرای آن با نرم افزار spss21 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد یادگیری از طریق ایستگاه چرخشی بر مهارت حل مسئله ) t=2.69, P< 0.05 ( و یادسپاری ) t=5.80, P< 0.001 ( دانش آموزان در درس ریاضی تأثیر دارد و موجب بهبود آن می شود. همچنین؛ یافته های پژوهش دلالت بر این داشت که تفاوت معنا داری میان استفاده از روش ایستگاه چرخشی با روش سنتی تدریس در یادگیری مهارت حل مسئله وجود ندارد ) t=0.82, P>0.05 ( اما این تفاوت درخصوص مؤلفه یادسپاری معنادار بود .)t=3.26, P< 0.05( نتیجه گیری: براین اساس می توان نتیجه گرفت که استفاده از روش های نوین همچون روش ایستگاه چرخشی برای دانش آموزانی با اختلال طیف اتیسم که در یادگیری با مشکلاتی مواجه هستند، می تواند باعث بهبود عملکرد درسی و یادگیری بیشتر آنان شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، آموزش ترکیبی، اختلال طیف اتیسم، ایستگاه چرخشی، حل مسئله، یادگیری |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of learning by rotating station on problem solving and memorization skills of mathematics in students with autism spectrum disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Purpose: The aim of the present study was to investigate the effect of learning through a rotating station on problem solving and memorization skills in mathematics and compare it with the traditional method in seventh grade students with autism spectrum disorders. Methods and Materials: The research method is quasi-experimental in which a pre-test-post-test design with a control group is used. The statistical population included all seventh grade students with autism spectrum disorders in two districts of Tehran in the academic year 1398-99 and numbered 30 people. Selected from the available sampling method for seventh grade students and randomly divided into two groups; Were tested and witnessed. Data collection tool in this study was a test to measure the learning of mathematics, the validity of which was provided using the Delphi technique and its reliability was obtained using Cronbach's alpha test equal to 0.83. Results: Findings showed that learning through a rotating station has an effect on students' problem solving skills (t = 2.69, P < 0.05) and memorization (t = 5.80, P < 0.001) in mathematics and improves it. Conclusion: Based on this, it can be concluded that the use of new methods such as the rotating station method for students who have disorders such as autism and are facing problems in learning can improve their academic performance and learn more. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Autism Spectrum Disorders, Combined Education, Learning, Problem Solving, Rotation Station |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی محمودی | mahdi mahmodi payam noor university دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-2619-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات رفتاری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|