|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۷۴، صفحات ۹-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و سنجش روایی محتوایی برنامه آموزش توجه مشترک برای کودکان با اختلال طیف اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: از آنجایی که توجه مشترک، پایه ای برای یادگیری مهارت های محوری ازجمله زبان، ارتباطات اجتماعی و شناخت اجتماعی فراهم می کند، به یک هدف برای مداخله درمانی برای کودکان با اختلال طیف اتیسم تبدیل شده است. ازاین رو، هدف این پژوهش شناسایی و تدوین مؤلفه های برنامه آموزش توجه مشترک با رویکرد سنتز پژوهی و براساس اصول مداخله به هنگام برای کودکان با اختلال طیف اتیسم بود. روش: روش به کار گرفت هشده در این پژوهش کیفی و از نوع سنتز پژوهی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل تمام مقالات، پایان نامه ها و پژوه شهای آموزش توجه مشترک به کودکان با اختلال طیف اتیسم بود که با واژه های کلیدی آموزش توجه مشترک؛ برنامه توجه مشترک و اختلال طیف اتیسم از طریق موتورهای جستجوگر و پایگاه های منابع علمی انگلیسی زبان شامل پا بمد، ام بیس، ای پی ای سای اینفو، پروکوئست، گوگل اسکولار، ساینس دایرکت، اسپیرینگر، و علاو هبر واژه های کلیدی بالا آموزش توجه مشترک و برنامه توجه مشترک از طریق پایگا ههای فارس یزبان مگ ایران و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی مورد جستجو قرار گرفتند. از بین 60 مقاله منتشرشده در گستره زمانی سال های 2010 تا 2021 ، تعداد 34 مقاله پژوهشی به زبان های فارسی و انگلیسی انتخاب شدند. در این پژوهش از روش سندلوسکی و باروسو برای طبقه بندی داده های سنتز پژوهی استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش ها پس از تحلیل، کدگذاری و طبقه بندی شاخص هایی نشان داد، مؤلفه های آموزش توجه مشترک به کودکان با اختلال طیف اتیسم 3 تا 5 ساله مبتنی بر 7 مقوله اصلی اساسی و بنیادی شامل یافت توجه، آغازگری توجه مشترک؛ پاسخ به توجه مشترک؛ شروع درخواست های رفتاری؛ پاسخ به تعامل اجتماعی؛ آغاز تعامل اجتماعی و پاسخ به درخواست های رفتاری استوار است و تمرین ها و فعالیت های آموزشی توجه مشترک است که می توانند مبتنی بر این مؤلفه ها طراحی، اجرا و ارزیابی شوند. روایی محتوایی برنامه در روش والتز و باسل به طورکلی برابر با 84 / 0 می باشد که بیانگر روایی محتوایی مناسب و قابل قبول برای این برنامه است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، آموزش توجه مشترک، برنامه توجه مشترک، توجه مشترک، کودکان با اختلال طیف اتیسم |
|
عنوان انگلیسی |
Design and review of content validity of the joint attention training program For children with autism spectrum disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Aim: Because Joint attention provides the basis for learning core skills such as language, social communication, playfulness, mind theory, and behavior theory, it has become a target for therapeutic intervention for children with autism spectrum disorder. Therefore, the purpose of this study is to identify and develop the components of a joint attention education program with a synthesis research approach and based on the principles of timely intervention for children with autism spectrum disorder. Method: used in this research is qualitative and Synthesis Research. The statistical community of research synthesis in this research includes all articles, theses and studies on joint attention training for children with autism spectrum disorder. that with that with the keywords of joint attention training; Joint attention program and autism spectrum disorder through search engines and English-language scientific resource databases including Pup Med, Embase, PsycINFO, ProQuest, Google Scholar, Science Direct, Springer and the keywords in addition to the above keywords of joint attention training and joint attention program were searched through Magiran and SID Persian language databases.. Among these, there are 34 research articles in English and Persian, which were selected from among 60 published articles in the period from 2010 to 2021. Results: After analysis, coding and classification, the research results showed indicators. The components of joint attention training for children with autism in the age range of 3 to 5 years have been extracted based on the components arising from the study of theoretical foundations and research background in the form of research synthesis. Accordingly, joint attention training based on seven basic categories, including attention recognition, initiation of joint attention; Response to shared attention; Initiation of behavioral requests; Response to social interaction; The beginning of social interaction and response to behavioral requests is solid, and joint attention exercises and training activities can be designed, implemented and evaluated based on these components. The content validity of the program in the Waltz and Basel method is generally equal to 0.84, which indicates the appropriate and acceptable content validity for this program. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Children with Autism Spectrum Disorder, Joint attention, Joint attention program, joint attention training |
|
نویسندگان مقاله |
حمید علیزاده | Hamid Alizadeh
منیره عزیزی | Monireh Azizi Exceptional Education Organization سازمان آموزش و پرورش استثنایی
کامبیز پوشنه | Kambiz Poushaneh
پریسا تجلی | Parisa Tajali
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-33-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اتیسم |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|