مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۵، شماره ۸، صفحات ۷۳۹-۷۵۲

عنوان فارسی هنجاریابی مقیاس افسردگی کودکان رینولدز (RCDS) در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: افسردگی تجربه حالت ناشادی است که تحمل آن دشوار است. هدف از این مطالعه، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پایایی (Reliability) و روایی (Validity) آزمون مقیاس افسردگی کودکان رینولدز Reynolds child depression scale; RCDS)) در دانش‌آموزان ابتدایی شهر تهران بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، پرسش‌نامه‌های RCDS و CDI بر روی 370 نفر از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران که به روش نمونه‌برداری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند، به اجرا گذاشته شد. برای بررسی اعتبار درونی پرسش‌نامه از روش آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی همگرایی آزمون RCDS، نمرات حاصل از پرسش‌نامه RCDS و CDI با استفاده از ماتریس همبستگی Pearson مورد محاسبه قرار گرفت. جهت بررسی روایی، از پرسش‌نامه افسردگی کودکان Child depression inventory; CDI)) استفاده شد. یافته‌ها: ضریب آلفای کرونباخ برابر با 83/0، به دست آمده با استفاده از چرخش واریماکس (Varimax rotation)، نقش چهار عامل عزت نفس و سرزنش خود، نگرانی و نشانه‌های جسمانی، فقدان احساس لذت و روحیه پایین و سردی و احساس بی‌ارزشی را برجسته نشان داد. همچنین، مشخص شد مقیاس RCDS و CDI دارای همبستگی مثبت و معناداری هستند (001/0p˂). نتایج نشان داد از نظر شیوع افسردگی، تفاوت معناداری در دو جنس دختر و پسر وجود ندارد (001/0p˂) و در نتیجه یک جدول نرم درصدی برای این آزمون تهیه شد. نتیجه‌گیری: در این مطالعه پایایی و روایی مناسب آزمون RCDS برای بررسی افسردگی در کودکان، مشخص شد. می‌توان از این آزمون در جهت شناسایی افسردگی در کودکان استفاده کرد که منجر به شناسایی بیماران و بالتبع آن، تسهیل درمان و بهبود سلامت کودکان می‌شود. واژه‌های کلیدی: افسردگی، دانش‌آموزان، پایایی، تهران
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، دانش‌آموزان، پایایی، تهران

عنوان انگلیسی Normalization of Reynolds Child Depression Scale (RCDS) in Tehran Elementary School Students in 2014
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Depression is a mood disorder that is hard to tolerate. The current study aimed to evaluate the psychometric properties (reliability and validity) of Reynolds child depression scale (RCDS) in the students of elementary schools of Tehran. Materials and Methods: In this cross-sectional study, questionnaires of RCDS and CDI (Child Depression Inventory) were executed on the 370 students from elementary schools of Tehran which were selected randomly by multi-stage sampling. In order to evaluate the internal reliability of RCDS questionnaire, the Cronbach`s alpha method was used. Also in order to evaluate the convergent validity of RCDS, the scores resulted from RCDS and CDI questionnaires were calculated using Pearson's correlation matrix. CDI questionnaire was used to evaluate the validity of RCDS. Results: The coefficient of Cronbach`s alpha was equal to 0.83 using Varimax rotation that highlighted the role of four factors including self-esteem and self-blame, anxiety and physical symptoms, lack of pleasure with low morale,and indifference and feeling of worthlessness. The correlation between RCDS and CDI was recognized as positive and significant (p˂0.001). Also, there was no significant difference (p˂0.001) in the prevalence of depression between boys and girls and as a result a norm percentage table for this test was prepared. Conclusion: Suitable reliability and validity of RCDS for evaluating the depression in children was indicated in the study. Using RCDS for identifying depression in children may lead to identifying the patients and facilitating the disease treatment and will improve the children's health. Key words: Depression, Students, Reliability, Tehran Funding: There was no funding for this article. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Roudehen Islamic Azad University approved the study. How to cite this article: Ebrahimi Moghaddam H, Jolanian T. Normalization of Reynolds Child Depression Scale (RCDS) in Tehran Elementary School Students in 2014. J Rafsanjan Univ Med Sci 2016; 15(8): 739-52. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Students, Reliability, Tehran

نویسندگان مقاله حسین ابراهیمی مقدم | h ebrahimi moghaddam
department of psychology, roudehen branch, islamic azad university, roudehen, iran
دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)

طاهره جولانیان | t. jolanian
department of psychology, roudehen branch, islamic azad university, roudehen, iran
دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2816-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-279056.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده 0|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات