این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۷۵-۲۱۰

عنوان فارسی نبوت اسرائیلی
چکیده فارسی مقاله (این چکیده با نظر کارشناس است)تمدن بشری در خاورمیانه رنگ و جلوه ای دیگر داشت.در زمان کهن،فراعنه و کاهنان مصری،بپرستش ربه النوعها مشغول بودند،در سرزمین کهن یونان نیز خدایان المپ حکومت مطلقه داشتند.خدایان بابلی و در رأس ایشان مردوخ خدائی میکردو بعل در سرزمین کنعان -فنیقی پرستیده میشد.بتهای ساخته شده و یا مظاهر طبیعت پرستشگاههای پررونقی داشتند.در چنین زمانی ابراهیم صلای یکتا پرستی درداد و پایه های خدا پرستی را در قوم خود بکار گذارد و یا چنانکه گفته اند«او خدارا سلطان زمین نیز اعلام کرد»و سلطۀ خداوندرا بر زمین و آسمان اعلام داشت.**موسی و پیامبران بعادی نیز یک یک وظیفه ای را که تعهد کرده بودند بانجام رساندند.همۀ این پیامبران سخنگویان وحاملان وحی الهی بودند.همۀ اینها از وحی و الهام سخن میگفتند.یعنی آنچه بیان می داشتنداز نتیجۀ فعالیتهای فکری و عقلانی خود نبود.الهام بصورت نیروئی خارج از شخص و برتر از تصر پیش میآمدکه مقاومتی در برابر آن نتیجه نداشت.برای نمونه اوایل کتاب ارمیاء نبی و یا کتاب حزقیال را می بینیم. در سراسر نوشته های این پیامبران دیده می شود که اینها مقهور نیروی برتری بودند که چاره ای جز پیروی و انجام فرمانها نداشتند.حامل وحی الهی و گویندۀ سخن خدائی هستند.آنچه او گفت بگو میگویند وئ هرچه اوگفت بکن میکنند.اما پیداست که همه هم یکسیان نیستند.فراوانند در وغزنانی که در این راه گزافه میگویندو تهمت میزنند.و....
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی نامشخص
چکیده انگلیسی مقاله (این چکیده با نظر کارشناس است)تمدن بشری در خاورمیانه رنگ و جلوه ای دیگر داشت.در زمان کهن،فراعنه و کاهنان مصری،بپرستش ربة النوعها مشغول بودند،در سرزمین کهن یونان نیز خدایان المپ حکومت مطلقه داشتند.خدایان بابلی و در رأس ایشان مردوخ خدائی میکردو بعل در سرزمین کنعان -فنیقی پرستیده میشد.بتهای ساخته شده و یا مظاهر طبیعت پرستشگاههای پررونقی داشتند.در چنین زمانی ابراهیم صلای یکتا پرستی درداد و پایه های خدا پرستی را در قوم خود بکار گذارد و یا چنانکه گفته اند«او خدارا سلطان زمین نیز اعلام کرد»و سلطۀ خداوندرا بر زمین و آسمان اعلام داشت.**موسی و پیامبران بعادی نیز یک یک وظیفه ای را که تعهد کرده بودند بانجام رساندند.همۀ این پیامبران سخنگویان وحاملان وحی الهی بودند.همۀ اینها از وحی و الهام سخن میگفتند.یعنی آنچه بیان می داشتنداز نتیجۀ فعالیتهای فکری و عقلانی خود نبود.الهام بصورت نیروئی خارج از شخص و برتر از تصر پیش میآمدکه مقاومتی در برابر آن نتیجه نداشت.برای نمونه اوایل کتاب ارمیاء نبی و یا کتاب حزقیال را می بینیم. در سراسر نوشته های این پیامبران دیده می شود که اینها مقهور نیروی برتری بودند که چاره ای جز پیروی و انجام فرمانها نداشتند.حامل وحی الهی و گویندۀ سخن خدائی هستند.آنچه او گفت بگو میگویند وئ هرچه اوگفت بکن میکنند.اما پیداست که همه هم یکسیان نیستند.فراوانند در وغزنانی که در این راه گزافه میگویندو تهمت میزنند.و....
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود رامیار |
نامشخص


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_34197_c210771753601de692f55458fc2fc931.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات