این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 30 آبان 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۳۸۵-۴۰۰
عنوان فارسی
تدوین مدل اضطراب کرونا بر اساس عدم تحمل بلاتکلیفی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان پزشکی: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اضطراب ناشی از کرونا موجب پدید آمدن طبقه خاصی از اضطرابها شده که از این بیماری فراگیر نشأت گرفته و ویژگیهای روانشناختی بشر را به چالش کشیده است. لذا مطالعه حاضر به تدوین مدل اضطراب کرونا بر اساس عدم تحمل بلاتکلیفی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان پرداخته است. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس ملاک ورود 350 دانشجوی پزشکی بهصورت هدفمند و در دسترس انتخاب و مقیاس اضطراب کرونای Ghobadian، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی Freeston و همکاران و پرسشنامه تنظیم شناختی-هیجانی Garnefski و همکاران را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان میتوانند رابطه بین عدم تحمل بلاتکلیفی با اضطراب کرونا را میانجیگری کنند (481/0=Beta). بهعبارت دیگر، عدم تحمل بلاتکلیفی از طریق راهبردهای مثبت (721/0-=Beta) و منفی (321/0-=Beta) تنظیم شناختی هیجان، میزان اضطراب کرونا را در دانشجویان پزشکی پیشبینی میکند (001/0>P). نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد در اضطراب کرونا عوامل روانشناختی مانند راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و عدم تحمل بلاتکلیفی دخیل هستند. بهعبارت دیگر، عدم تحمل بلاتکلیفی دانشجویان افزایش و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان کاهش اضطراب کرونا را پیشبینی میکنند. واژههای کلیدی: عدم تحمل بلاتکلیفی، تنظیم شناختی هیجان، اضطراب کرونا، دانشجویان پزشکی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عدم تحمل بلاتکلیفی، تنظیم شناختی هیجان، اضطراب کرونا، دانشجویان پزشکی
عنوان انگلیسی
Designing the Model of Corona Anxiety Based on Intolerance of Uncertainty with the Mediation of Cognitive Emotion Regulation in Medical Students: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The anxiety due to coronavirus has caused the emergence of a special class of anxieties that originates from this widespread disease and has challenged the psychological characteristics of humans. Therefore, the present study developed the corona anxiety model based on intolerance of uncertainty with the mediation of cognitive emotion regulation. Materials and Methods: This is a descriptive study. The statistical population of this research included all the medical students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences who were studying in the academic year of 2021-2022. Based on the inclusion criteria, 350 medical students were selected by purposive and convenience sampling methods and completed the Ghobadian's Corona Anxiety Scale, Freeston's Intolerance of Uncertainty Questionnaire, and Garnefski's Cognitive Emotional Regulation Questionnaire. Data were analyzed using path analysis method. Results: Cognitive emotion regulation strategies can mediate the relationship between intolerance of uncertainty and coronavirus anxiety (Beta=0.481). In other words, intolerance of uncertainty through positive (Beta=-0.721) and negative (Beta=-0.321) strategies of cognitive regulation of emotion predicts the level of coronavirus anxiety of medical students (p< 0.001). Conclusion: The results of the present study suggested that psychological factors such as negative strategies of cognitive emotion regulation and intolerance of uncertainty are involved in corona anxiety. In other words, students' intolerance of uncertainty predicts an increase, and positive strategies of cognitive regulation of emotion predict a reduction in anxiety of corona. Key words: Intolerance of uncertainty, Cognitive emotion regulation, COVID-19 anxiety, Medical students Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University of Central Tehran Branch approved the study (IR.IAU.CTB.REC.1401.160). How to cite this article: Rahmati Maryam, Tarverdizadeh Hajar, Kochakentezar Roya. Designing the Model of Corona Anxiety Based on Intolerance of Uncertainty with the Mediation of Cognitive Emotion Regulation in Medical Students: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (4): 385-400. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Intolerance of uncertainty, Cognitive emotion regulation, COVID-19 anxiety, Medical students
نویسندگان مقاله
مریم رحمتی | Maryam Rahmati
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
هاجر تارویردی زاده | Hajar Tarverdizadeh
Central Tehran Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
رویا کوچک انتظار | Roya Kochakentezar
Central Tehran Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6196-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات