مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۳۶۷-۳۸۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر انعطاف‌پذیری شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه نیمه‌تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سلامت جسمی و روانی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو با انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی در آنان ارتباط دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر انعطاف­پذیری ­شناختی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد. مواد و روش­ها: این پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو کانون جهان دیدگان شیراز (ایران) در سال 1401 بودند که از میان آن­ها 30 نفر با شرایط ورود به پژوهش با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در گروه آزمون و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو با فرم جمعیت شناختی، پرسش­نامه انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمون تحت مداخله 10 جلسه­ 75 دقیقه­ای آموزش مهارت­های زندگی قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. داده­ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه ­و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های زندگی تأثیر معناداری بر افزایش میانگین نمره انعطاف­پذیری شناختی (69/15=F، 001/0>P) و افزایش میانگین نمره کیفیت زندگی (18/52=F، 001/0>P) سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو دارد. نتیجه­گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مهارت­های زندگی می­تواند منجر به افزایش انعطاف­پذیری شناختی و کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو گردد. لذا به­کارگیری این روش ساده، مفید و کم هزینه توسط متخصصان بهداشت روان در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو پیشنهاد می­شود. واژه­های کلیدی: مهارت­های زندگی، انعطاف­پذیری، کیفیت زندگی، دیابت نوع دو، سالمندان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت­های زندگی، انعطاف­پذیری، کیفیت زندگی، دیابت نوع دو، سالمندان ​​​​​​​

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Life Skills Training on Cognitive Flexibility and Quality of Life in Elderly People with Diabetes Mellitus Type-2: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Physical and mental health are related to cognitive flexibility and quality of life in the elderly with type-2 diabetes. Therefore, this study aims at determining the effect of life skills training on cognitive flexibility and quality of life in the elderly with type-2 diabetes. Materials and Methods: This study was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. The population consists of the elderly with type-2 diabetes members of Jahandidegan daily Center in Shiraz, Iran in 2022. Based on the inclusion criteria, 30 subjects were randomly selected and assigned into experimental and control groups of 15 subjects. Elderly people, suffering from type-2 diabetes were evaluated with a demographic, Cognitive Flexibility Inventory, and Quality of Life Questionnaire. The experimental group went under 10 sessions of 75 minutes of life skills training and the control group was held back on training. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results: The findings showed that life skills training led to the improvement of cognitive flexibility mean score (F=15.69, p< 0.001) and quality of life mean score (F=52.18, p< 0.001) of the elderly with type-2 diabetes. Conclusion: The present study showed that life skills training can increase cognitive flexibility and quality of life in the elderly with type­-2 diabetes. Therefore, mental health specialists are recommended to use this simple, useful, and low-cost method in the elderly with type-2 diabetes with cautious. Key words: Life skills, Cognitive flexibility, Quality of life, Diabetes mellitus type 2, Elderly Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Azad University of Yasooj approved the study (IR.IAU.YASOOJ.REC.1401.010). How to cite this article: Heidari Fatemeh, Mottaghi Reza. The Effectiveness of Life Skills Training on Cognitive Flexibility and Quality of Life in Elderly People with Diabetes Mellitus Type-2: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (4): 367-84. [Farsi]  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life skills, Cognitive flexibility, Quality of life, Diabetes mellitus type 2, Elderly

نویسندگان مقاله فاطمه حیدری | Fatemeh Heidari
MA Clinical Psychology Student, Department of Psychology, Yasooj Branch, Islamic Azad University
دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران

رضا متقی | Reza Mottaghi
Assistant Professor, Department of Psychology, Zand Institute of Higher Education, Shiraz, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6272-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات