طب مکمل، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش مجازی خود مراقبتی معنوی بر اضطراب کرونای دانشجویان کارآموزی در عرصه پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ترس و اضطراب ناشی از ابتلای احتمالی به کرونا، مخرب بوده و میتواند منجر به ناهنجاریهای روانی در افراد شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مجازی خود مراقبتی معنوی بر اضطراب کرونای دانشجویان کارآموزی در عرصه پرستاری انجام شد. مواد و روش: در این مطالعه نیمه تجربی 60 دانشجوی کارورز پرستاری در سال 1401 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله دو جلسه آموزش مجازی خود مراقبتی معنویاز طریق نرم­افزار چند رسانه­ای برای دانشجویان قبل از ورود به بالین در تاریخ و ساعت هماهنگ شده برگزار گردید. در گروه کنترل مداخله­ای صورت نگرفت. اضطراب کرونای دانشجویان بعد از اتمام کارگاه با استفاده از پرسشنامه اضطراب کرونا CDAS اندازه­گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss در سطح معنی داری کمتر از 05/0 و آزمون های تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: میانگین امتیاز اضطراب بین دو گروه مداخله و کنترل قبل از مطالعه تفاوت آماری معنی­داری نداشت و دو گروه همگن بودند (05/0p). نتیجه ­گیری: توصیه می­شود مداخلات آموزشی خودمراقبتی معنوی جهت کاهش اضطراب کرونای دانشجویان پرستاری انجام گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، خودمراقبتی، معنوی، اضطراب، پرستاری

عنوان انگلیسی The effect of spiritual self-care virtual education on the anxiety of corona students in the nursing field
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Fear and anxiety caused by a possible infection with Corona is destructive and can lead to mental abnormalities in people. The present study was conducted with the aim of determining the effect of spiritual self-care virtual training on the anxiety of corona in nursing students. Methods: In this semi-experimental study, 60 nursing intern students were randomly divided into two intervention groups (30 people) and control (30 people) in Islamic Azad University, Shahrekord branch in 1401. In the intervention group, two sessions of spiritual self-care virtual training were held through multimedia software for students before entering the hospital on a coordinated date and time. There was no intervention in the control group. Corona anxiety of students after the workshop was measured using CDAS Corona Anxiety Questionnaire. Data were analyzed using spss software at a significance level of less than 0.05 and independent t and paired t tests. Results: There was no statistically significant difference between the two intervention and control groups before the study, and the two groups were homogeneous (p< 0.05). However, there was a statistically significant difference between the two intervention and control groups of the students' corona anxiety score after the intervention (p< 0.05). Conclusion: It is recommended to carry out spiritual self-care educational interventions to reduce the anxiety of nursing students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, self-care, spirituality, anxiety, nursing

نویسندگان مقاله شیرین میرزائیان | shirin mirzaian
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد

شیرین مددکار | shirin madadkar
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد

زهره کریمیان | zohreh karimian
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد

پروین محمدی | parvin mohammadi
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد


نشانی اینترنتی http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-671-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری و مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات