مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۳، شماره ۲۲۲، صفحات ۱۰۹-۱۱۹

عنوان فارسی مقایسه آموزش درس جنین شناسی به روش ترکیبی و سنتی بر میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان رشته پزشکی
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: علوم تشریح برای دانشجویان پزشکی به جهت ارزش آن در پاراکلینیک و طبابت اهمیت خاصی دارد. ارائه این دروس و استفاده از روش‌های ساده و در عین حال در دسترس آموزشی از دیرباز مورد توجه مدرسان این رشته بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش درس جنین‌شناسی به روش ترکیبی و سنتی بر میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان پردیس پزشکی آمل انجام شد. مواد و روش‌ها: در مطالعه ترکیبی حاضر، تعداد 50 دانشجوی پزشکی در دو گروه فیلم آموزشی و شاهد به‌صورت تصادفی تقسیم شدند. ارزشیابی از دانشجویان در دو سطح کمی و کیفی انجام شد. در سطح کمی، نمرات آزمون‌های میان‌ترم و پایان‌ترم ملاحظه شدند و هم‌چنین با استفاده از چک لیست استاندارد به بررسی متغیرهای رضایتمندی و ... پرداخته شد. در سطح کیفی اطلاعات مربوط به دیدگاه دانشجویان از فیلم‌های آموزشی با انجام مصاحبه با 20 دانشجو جمع‌آوری و نتایج به روش تحلیل محتوای کیفی آنالیز گردید. یافته‌ها: یافته‌های بخش کمی نشان داد که وضعیت نمرات گروه فیلم در مقایسه با گروه شاهد به‌طور معناداری در میان‌ترم و پایان‌ترم بهتر بود (0/05P<). هم‌چنین نتایج حاصل از چک لیست حاکی از آن بود که در گروه فیلم در هر سوال، نمرات بالاتر از میانگین بوده و ارزیابی دانشجویان به‌صورت کلی از این روش بالا بود. در بخش کیفی مطالعه، طبقه اصلی استخراج شده یادگیری اثربخش بود که شامل سه زیر طبقه ارتقاء یادگیری، افزایش انگیزه و توانایی‌های شناختی بودند. استنتاج: با توجه به این که روش فیلم‌های آموزشی خللی در روند آموزش ایجاد نمی‌کند و می‌تواند عامل تاثیرگذار در یادگیری دروس تجسمی مانند جنین‌شناسی باشد، به‌نظر می‌رسد پیشنهاد این روش در کلاس‌های درس به دانشجویان کمک‌کننده و مفید باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، یادگیری، یادداری، رضایتمندی، دانشجویان پزشکی، جنین‌شناسی

عنوان انگلیسی Comparing the Effects of Blended Teaching and Traditional Teaching on Learning, Memorability and Satisfaction of Medical Students in an Embryology Module
چکیده انگلیسی مقاله  Background and purpose: Anatomical sciences are highly important in education of medical students due to their role in practice. Delivery of simple educational materials that are easily available to students have always been an interest of lecturers in this field. The present study aimed to compare the effect of blended teaching and traditional teaching on learning, memorization, and satisfaction of medical students in an embryology course in Amol medical Students, Iran. Materials and methods: In the present mixed method study, 50 medical students were randomly divided into two groups: educational film and control. Quantitative and qualitative evaluations were carried out. At quantitative level, midterm and final term exam results were studied and a standard checklist was used to measure satisfaction, etc. At qualitative level, information about students' views on educational videos was collected through interviews with 20 students and data were analyzed using qualitative content analysis. Results: According to quantitative data, the students in the intervention group showed significantly better results at both midterm and final exam compared to the control group (P< 0.05). Also, the checklist analysis indicated the blended teaching was superior to traditional teaching and the scores of responses in intervention group were higher than the average. At qualitative analysis, effective learning was the main class extracted, which included three sub-classes of learning promotion, increasing motivation, and cognitive abilities. Conclusion: Considering that this method does not cause disruption in education and can be effective in visualization courses such as embryology, it seems to be beneficial to students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله medical education, learning, memorability, satisfaction, medical students, embryology

نویسندگان مقاله نوشین موسی زاده | Noushin Mousazadeh
Assistant Professor, Amol Faculty of Nursing, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

علیرضا خلعتبری | Alireza Khalatbary
Professor, Department of Anatomical Sciences, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استاد، گروه علوم تشریح، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

داود نصیری | Davood Nasiry
Assistant Professor, Department of Paramedicine, Amol Faculty of Paramedical Sciences, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پیراپزشکی، دانشکده پیراپزشکی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4238-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات