این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۲۷-۲۴۲
عنوان فارسی
طراحی و روانسنجی ابزار دیداری درک خطر برای کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بررسی توانایی درک خطر در کودکان دارای اوتیسم نیازمند وجود ابزارهای ساده و دیداری است. لذا پژوهش حاضر با هدف ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی ابزار دیداری درک خطر در کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم انجام شد. مواد و روشها: در پژوهش توصیفی حاضر، گروه نمونه شامل 82 کودک 3 تا 5 ساله دارای اوتیسم در سال 1399 در شهر تهران بودند. برای طراحی این ابزار، محرکهایی که در پیشینه پژوهش به عنوان محرکهای تهدیدآمیز و خطرناک معرفی و مورد استفاده قرار گرفته بودند، استخراج و بر اساس آنها آزمون طراحی شد. به منظور بررسی روایی از روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی افتراقی و جهت بررسی پایایی، از پایایی بازآزمایی و پایایی بین ارزیابها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بنا بر نظر متخصصان، ابزار از روایی محتوایی مطلوبی برخوردار است. ضریب همبستگی Pearson بین نمره کودک در ابزار طراحی شده با نمره داده شده توسط مادر و مربی به توانایی درک خطر کودک و نمره کودک در آزمون اضطراب Spenceبه ترتیب 63/0، 81/0 و 41/0 بود که حاکی از روایی همگرای مطلوب ابزار بود. همچنین، تفاوت معنادار بین کودکان عادی و اوتیسم، تأییدی بر روایی افتراقی ابزار بود (003/0=P). ضرایب همبستگی درون ردهای پایایی بازآزمایی و بین ارزیابها به ترتیب 81/0 و 71/0 به دست آمد. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که ابزار سنجش درک خطر ابزاری معتبر و روا برای سنجش درک خطر در کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم است و میتواند در پژوهشهای روانشناختی و موقعیتهای بالینی استفاده شود. واژههای کلیدی: اوتیسم، درک خطر، روایی، پایایی
کلیدواژههای فارسی مقاله
اوتیسم، درک خطر، روایی، پایایی
عنوان انگلیسی
Development and Psychometric Evaluation of Visual Tool of Threat Perception for Preschoolers with Autism Spectrum Disorder: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Examining the ability of threat perception in children with autism requires simple and visual tools. Therefore, the aim of this study was to develop and determine the psychometric properties of the threat perception tool in preschool children with autism. Materials and Methods: In the present descriptive study, the sample group consisted of 82 children aged 3 to 5 years old with autism in Tehran in 2020. To design this tool, the stimuli identified and used in literature as threatening and dangerous stimuli were extracted and a visual tool was designed based on them. Content validity, convergent validity, and discriminant validity were used to assess the validity of the tool. Reliability was examined by test-retest and inter-rater reliability. Results: The results showed that according to experts, the tool had a good content validity. The Pearson's correlation coefficient between the child's score in the designed tool and the score given by the mother and the teacher to the child's ability to perceive danger and threat, and the child's score in the Spence Children's Anxiety Scale were 0.63, 0.81, and 0.41, respectively, that indicated a good convergent validity. Also, the significant difference between normal and autistic children was a confirmation of the tool's differential validity (p=0.003). The intra-class correlation coefficients of retest and inter-rater reliability were obtained 0.81 and 0.71, respectively. Conclusion: The findings of the study showed that perception threat tool is a valid and reliable measure for assessing threat perception ability of preschoolers with autism and can be used as a useful tool in psychological research and clinical context. Key words: Autism, Threat perception, Validity, Reliability Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Shahid Beheshti University approved the study (IR.SBU.REC.1398.023). How to cite this article: Behzadpoor Samaneh, Akbari-Zardkhaneh Saeed, Pouretemad Hamidreza, Sardari Soheila. Development and Psychometric Evaluation of Visual Tool of Threat Perception for Preschoolers with Autism Spectrum Disorder: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (3): 227-42. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autism, Threat perception, Validity, Reliability
نویسندگان مقاله
سمانه بهزادپور | Samaneh Behzadpoor
سعید اکبری زرذخانه | Saeed Akbari zardkhaneh
حمیدرضا پوراعتماد | Hamidreza Pouretemad
سهیلا سرداری | Soheila Sardari
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2130-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات