|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۸۷-۱۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه تحلیلی مزایا و معایب انواع سیستم های رایج در سازه های بلند با مقایسه با سیستم لوله پیرامونی تحت بارگذاری باد براساس ASCE۷-۰۵ |
|
چکیده فارسی مقاله |
سازههای بلند از نظر سیستم باربر به دو نوع داخلی و خارجی طبقهبندی میشوند. مهمترین شکلهای سازهای خارجی عبارتند از سیستم لوله پیرامونی، لوله در لوله با هسته داخلی، لوله در لوله با کلاهک خرپایی، لوله مهاربندی شده و لوله دسته بندی شده. به منظور بررسی محاسن و معایب هر یک از این موارد، ضمن مدلسازی کلیه سیستمهای مذکور به صورت سه بعدی، ارزیابی عملکرد لرزهای و پارامترهای موثر بر پاسخ آنها به عنوان هدف اصلی این تحقیق تعریف شده است که از آن جمله میتوان به درصد جذب برش، تغییر مکان مطلق طبقات، اندیس رانش، ضریب تاخیر برشی و نرخ تغییرات آن، زمان تناوب اصلی و معیار رفاه و ایمنی ساکنین در بیشینیه تغییر مکان و شتاب طبقه بام اشاره نمود. نتایج تحقیق نشان داد که بکارگیری انواع شکلهای سازهای در مقایسه با سیستم لوله پیرامونی باعث بهبود در پاسخ جانبی سازه شد. اما استفاده از شکل لوله مهاربندی شده در مقایسه با سایر سیستمها تاثیر قابل ملاحظهای بر کاهش پاسخ داشت. از طرفی نرخ تغییرات ضریب تاخیر برش در ستونهای بال کششی به مراتب یکنواخت تر شده و با افزایش طبقات در تمامی ستونهای یک طبقه به عدد 1 نزدیک شد. همچنین بیشینه تغییر مکان و شتاب بام برای تامین معیار رفاه ساکنین براساس ضوابط ASCE7-05 تنها توسط این سیستم تامین شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analytical Assessment of Pros and Cons for Prevalent Tall Building System in Comparison with Tube System Using ASCE7-05 Wind Load Specifications |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Tall buildings classify as interior and exterior systems regarding to structural system. Important forms of exterior systems are tube, tube-in-tube w/o interior core, tube-in-tube with outrigger, braced tube and bundled tube. In order to evaluate pros and cons of each system, full 3D model implemented by using SAP2000 and seismic performance assessment defined as a major aim of this research. Shear absorption, story drift, inter story drift, shear lag factor (SLF), fundamental period and maximum along-wind displacement and acceleration are evaluated parameters. The qualitative results showed that using aforementioned led to improve seismic response of building compared with tube system. However, a considerable effect on response reduction observed by using braced system. On the other hand, variation rate of SLF on columns located at tension flange was much uniform. In addition, SLF became one on the upper floors in all cases. Finally, by using braced tube, and maximum along-wind displacement and acceleration calculated with ASCE705 meet the comfort criterion of occupants. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نوید سیا ه پلو | sia ه پلو اهواز-کیان پارس خ 4 غربی انتهای فاز 2 پلاک 94 ساختمان کلاره طبقه 1 واحد 1
محسن گرامی |
علی خیرالدین |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ceej.aut.ac.ir/article_644_367cc8dd129cf16ca517276ce32e8d77.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1243/article-1243-273959.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|