مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۴۸، شماره ۲، صفحات ۱۹۹-۲۰۶

عنوان فارسی حل تحلیلی و عددی پوشش تونل‌ها در اثر بارهای لرزه‌ای و بررسی پارامتر‌های تاثیر گذار بر آن
چکیده فارسی مقاله سازه‌های زیرزمینی از جمله تونل‌ها، المان‌های مهمی در شبکه‌های حمل و نقل و سرویس هستند که به دلیل محصورشدگی در زمین و تحمل تنش‌های برجای بزرگ رفتار لرزه‌ای متفاوتی با سازه‌های سطحی از خود نشان می‌دهند. در این مقاله حل‌های تحلیلی ارائه شده برای تونل‌های دایروی، در مقابل بارهای استاتیکی و لرزه‌ای نشان داده می‌شود، سپس برای یک مقطع از تونل شهری بانکوک، نیروهای داخلی ایجاد شده در پوشش تونل با استفاده از حل‌های تحلیلی بدست آمده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همان مساله به صورت عددی و با استفاده از روش تفاضل محدود و برای شتاب‌های افقی و قائم مختلف، نیز حل می‌شود و با حل‌های تحلیلی مقایسه می‌گردد. مطابق با نتایج بدست آمده با افزایش ضریب شتاب افقی زلزله، نیروی محوری و لنگر خمشی پوشش تونل افزایش می‌یابد. همچنین مشاهده شد که با افزایش عمق تونل، نیروی ایجاد شده در پوشش بتنی تونل، افزایش می‌یابد اما شتاب قائم زمین تاثیر کمی بر روی تنش‌ها دارد. در مورد تاثیر نسبت تنش‌های برجا، هر چه که این نسبت از محدوده عدد یک دورتر شود (کمتر یا بیشتر)، تنش ایجاد شده در پوشش افزایش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analytical and Numerical Solutions of Tunnel Lining Under Seismic Loading and Investigation of Its Affecting Parameters
چکیده انگلیسی مقاله Underground structures like tunnels are important elements of transportation, network, and service, which due to being surrounded by the ground and withstanding in situ stresses show different seismic behavior in comparison of surface structures. This paper presents analytical solutions for seismic and static loads in circular tunnels, and then they have been used to evaluate internal forces of lining for a section of Bangkok’s urban tunnel. The problem is solved using numerical analysis of finite difference for both horizontal and vertical acceleration coefficients and the results compared with analytical solutions results. According to the results by increasing the horizontal seismic acceleration, the axial force and bending moment increases. And with increasing the depth of tunnel, the forces of lining increases but vertical acceleration of earth has small effect on stresses. For the in- situ stress coefficient it has been seen that as the ratio is further more away from the number one, the created stress increases in the lining.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شبنم ولی اسکویی | vali oskouei
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان، دانشکده فنی، گروه عمران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)

علی لکی روحانی |
استادیار، دانشگاه زنجان، دانشکده فنی، گروه عمران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)


نشانی اینترنتی http://ceej.aut.ac.ir/article_419_19fc8d2f5c4027d58aba2a1da05e3d2d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1243/article-1243-273949.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات