|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه آموزش رژیم غذایی به روش بازخورد محور و بحث گروهی بر پارامتر های آزمایشگاهی بیماران همودیالیزی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: با وجود اهمیت آموزش تغذیه ای به بیماران همودیالیزی، مؤثرترین روش آموزش در این بیماران همچنان ناشناخته است. هدف از مطالعه مقایسه آموزش رژیم غذایی به دو روش بازخورد محور و بحث گروهی بر پارامتر های آزمایشگاهی بیماران همودیالیزی می باشد. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 70 بیمار از بخشهای همودیالیز دو بیمارستان که بطور تصادفی به گروه آموزش بحث گروهی و گروه بازخورد محور تخصیص یافته بودند وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست مقادیر آزمایشگاهی قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی صورت گرفت. در هر دو گروه پژوهشگر مطالب آموزشی یکسان در ارتباط با تغذیه در بیماران همودیالیزی را در طی سه جلسه ارائه نمود. در روش بازخورد محور، مطالب آموزشی به صورت فردی به هر کدام از بیماران تا اطمینان از دریافت کامل اطلاعات ارائه شد. در روش بحث گروهی، آموزش به صورت بحث در گروههای کوچک صورت گرفت. یافته ها: در این مطالعه اکثر بیماران هر دو گروه دارای میانگین سنی 25 سال، متاهل و مرد بودند. در مقایسه روشها، روش بحث گروهی بیشتر از روش بازخوردمحور منجر به کاهش پتاسیم ، قند خون ناشتا) 05/0>p (، فسفر، نیتروژن اوره خون و کراتنین ) 01/0>(p در بیماران گردید. نتیجه گیری: اجرای برنامه آموزش تغذیه ای به روش بحث گروهی می تواند مقادیر آزمایشگاهی بیماران همودیالیزی را بهبود بخشد. بنابراین جهت جلوگیری از عوارض و ارتقاء سلامت بیماران این روش آموزشی به پرستاران توصیه می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رژیم غذایی، دیالیز، آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of diet education by teachback method and group discussion on laboratory parameters of hemodialysis patients |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background: Despite the importance of nutrition education for hemodialysis patients, the most effective method of education in these patients is still unknown. The aim of this study was to compare diet education with two methods of teachback and group discussion on laboratory parameters of hemodialysis patients. Methods: In this quasi-experimental study, 70 patients from the hemodialysis wards of the two hospitals, which were randomly assigned to the group discussion group and the teachback group, were included in the study. Data were collected using a demographic questionnaire and a checklist of laboratory parameters before and 2 months after the educational intervention. In both groups, the researchers presented the same educational materials related to nutrition in hemodialysis patients during three sessions. In the teachback method, educational materials was presented individually to each patient to ensure complete receipt of information. In the group discussion method, the education was done as a discussion in small groups. Results: In this study, most patients in both groups had a mean age of 25 years, married and male. In comparison methods, the group discussion method caused to lower potassium, fasting blood sugar (P < 0.05), phosphorus, blood urea nitrogen and creatinine (P < 0.01) in patients more than the teachback method. Conclusions: Implementing a nutritional education program through group discussion can improve the laboratory parameters of hemodialysis patients. Therefore, in order to prevent complications and improve patients' health, this educational method is recommended to nurses. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Diet, Renal Dialysis, Education |
|
نویسندگان مقاله |
سید رضا برزو | Seyed Reza Borzou Hamadan University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی همدان
مهرداد رسولی | Mehrdad Rasoli Hamadan University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی همدان
زهرا خلیلی | Zahra Khalili Hamadan University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی همدان
لیلی تاپاک | leili Tapak Hamadan University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی همدان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-532-14&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|