این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۳-۶۲

عنوان فارسی بیان الفراق بین المرکبات الحقیقیه و المرکبات الإعتباریه و ان الأجزاء الحقیقیه بعضها فعل و بعضها قوه
چکیده فارسی مقاله فیلسوف دانا آقا علی حکیم درصدد اثبات ترکیب اتحادی بین نفس و بدن متعلق آن می باشد می خواهد از طریق اتحاد تفس و بدن مادی جسمانی، و وحدت حاصل از ترکیب نفس با بدن، تلازم این دو را در جمیع نشئآت وجود و مراحل هستی، اعم از دنیا و آخرت اثبات نماید و معتقد او اینست که اضافه نفس به بدن مادی که اضافۀ ذاتیست و از حرکات جوهریه و تحولات ذاتیه، بین نفس و بدن ترکیب طبیعی و اتحاد حاصل شده است، هرگز منقطع نشود و بعد از عروض موت نیز اضافه به اعتباری باقیست و بدن به سوی نفس متحرک و این مادۀ وجود دنیوی نفس، بعد از استکمالات ذاتی نفس و استغنای آن از ماده و بدن و بعد از تحصل ذاتی و استقلال طبیعی حاصل از ناحیۀ حرکات جوهری و رسیدن نفس به غایت وجودی و اتحاد آن با فاعل منشأ وجود نفس، باقی است، این ارتباط قطع نشود و بدن متعلق هرنفسی آثار و دامی از نفس متعلق به آن تعلق تدبیری می باشد که بعد از موت نیز باقی و ثابت است و همین ودایع حاصل از زمان تعلق طبیعی و اضافۀ تدبیری نفوس است که هر بدنی بعد از موت نیز متمایز از سایر ابدانست. حال باید سؤال کرد،کدام بدن، بدن بعد از انفصال و تفرق اجزاء، و زوال صورت خاص بدن وهیئت مخصوص تمام بدن و هیئآت خاص هر جزیی از اجزاء و هر عضوی از اعضاء، آن ودایع حاصل از صورت و ماده، به چه موضوعی قائم است تا باقی بماند و بنابر حرکت جوهری حاکم بر مواد و ذوات مادیه، ودایع و هیئآت خاص هر بدنی به چه موضوعی قائم و چه امری مانع فساد و چه حقیقتی این ودایع را، به رسم امانت حفظ خواهد کرد؟ خداوند علام الغیوب می داند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی نامشخص
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید جلال الدین آشتیانی |
نامشخص


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_35154_520d6f4a0a35678476a69bad1e8d3cdb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات