این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۱۹۵-۲۰۸
عنوان فارسی
اندیشه«تجلی»درمثنوی معنوی جلال الدین محمد مولوی
چکیده فارسی مقاله
الهۀ شعر مولوی را باید شمس گرفت و به لحاظ فردیّت،باید وحدت وجود مورد اعتقاد اورا بر پایۀ"مسلک تجلی"بنیان نهاد.براساس مسلک تجلی،موضوعاتی چند،زمینۀ اندیشۀ او قرار می گیرد:-تنها یک وجود حقیقی که زمینۀ نهایی تمام هستی است،وجود حقیقی دارد،این حقیقت،خدا یا ذات الهی است.- هیچ امری در عالم ممکنات خلق الساعه نیست؛تجلی الهی یک جریان ابدی غیر متکرر است،هرچند صورتها در جهان زودگذر و حادث است و بدون لحظه ای فاصله با هم تجدید می شوند،ذات آنها در ابدیت با خدا همراه است.-ذات الهی غیر قابل درک است،خداوند ذات خودرا به وسیلۀ اسما و صفاتی که در قرآن آشکار ساخته،به ما می شناساند.این صفات هرچند حقیقتا یکسان است،ولی از نظر ما نسبت به هم متفاوت ومتلون است و این اختلاف و تلون نور موجب تشکیل جهان محسوس می گردد که بدون این تمایز،فرقان میان نیک و بد و حق و باطل محقق نمی شود.-پیامبر اکرم(ص)،تصویر کامل تجلی والای خداوند است.-معرفت کامل حق در جهان و مخصوصا در بشر وجود خارجی یافته است.جلوۀ الهی که بر جهان اشراف و حکومت دارد،به صورت کامل در وجود انسان کامل ظاهر می گردد.نمونۀ عالی انسان کامل،حقیقت ازلی یاا روح محمد(ص) است که نور وجود او در سلسله پیامبران که ازآدم ابوالبشر سریان داشته و بعد ازآن با روی کار آمدن سلسلۀ اولیای مسلمین که وارثان روحانی رسول اکرم،محمد(ص)هستند؛تجلی کرده است.-انسان کامل ،اعم از این که پیامبر باشد یا ولی،وحدت خودرا با خدا درک کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اقتران (همنشینی) سورۀ انفال و توبه، بَسمَله،
عنوان انگلیسی
نامشخص
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسین دهقانی فیروزآبادی |
دانشگاه یزد
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_42573_59e41aa2129c063a78f276dacc6a4cff.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات