این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۶۹-۹۳

عنوان فارسی قرآن و تأویل آن از دیدگاه ناصر خسرو
چکیده فارسی مقاله نویسنده در مقاله حاضر تلاش می‌کند ضمن استخراج نکاتی که ناصرخسرو در آثار، و به ویژه اشعار، درباره قرآن بیان داشته‌، آنها را دسته‌بندی‌، تحلیل و تبیین نماید و با معرفی دیدگاه های مختلف ناصر درباره قرآن و تنزیل وتأویل آن ،شئون قرآنی شعر و اندیشه ناصر را به اجمال بیان نماید.در این نوشته، ابتدا دلایل متعدد شخصی، عقیدتی و روانی توجه خاص ناصرخسرو به قرآن اشاره می‌شود، و سپس مبحث مفصل و اصلی نوشته می‌آید که درباره تنزیل و تأویل از دیدگاه ناصرخسرو است. در این بخش، ضمن بیان اهمیت فوق العاده تأویل از نظر این متفکر اسماعیلی ، تمثیلاتی که او برای تبیین برتری تأویل بر تنزیل آورده، تحلیل شده و به فواید تأویل نیز در بحث مجزایی پرداخته شده است. مبحث آخر، درخصوص قرآن و اهل تأویل است، یعنی چه کسانی شایستگی تأویل دارند. از نظر ناصر، فقط آل نبی و علی(ع)، و دانایان و ائمه اسماعیلی مجاز به تأویل‌اند و وظیفه سایر مردم آن است که حقایق و معانی نهانی تنزیل را از طریق آنان بجویند و فراگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قرآن، تأویل، اهل تأویل، تنزیل، ناصر‎خسرو، اسماعیلیه،

عنوان انگلیسی Interpretation of the Qur’an, As viewed by Nasser Khosrow
چکیده انگلیسی مقاله In this article, the writer classifies and explains the various ideas Nasser Khosrow has expressed in his works, particularly in his poems, about the Qur’an, its interpretation and its revelation. The writer first expresses Nasser Khosrow’s various personal, ideological and psychological reasons for his special interest in the Qur’an and then he clarifies in detail Nasser Khosrow’s view of revelation and interpretation of the Qur’an. In this section he explains why Nasser Khosrow, an Ismaeeli scholar, places so much importance on interpretation and why he considers interpretation as superior to revelation. The last section deals with the question of who is qualified to interpret the Qur’an. According to Nasser Khosrow, it is only Ali (peace be upon him) and the Prophet’s household and the Ismaeeli scholars and Imams who are qualified to interpret the Qur’an. Other people can only learn the hidden meanings of the Qur’an from them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قرآن, تأویل, اهل تأویل, تنزیل, ناصر‎خسرو, اسماعیلیه

نویسندگان مقاله رضا روحانی |
کاشان


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_42375_2cb24770d876803ba947596f80c665c4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات