این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۳۵، شماره ۱، صفحات ۹۱-۱۲۴

عنوان فارسی انسان آرمانی از منظر مکاتب خاور دور
چکیده فارسی مقاله در این نوشتار اوصاف و خصال انسان آرمانی از منظر سه مکتب مهم خاور دور یعنی دائوییزم، کنفوسیانیزم و شینتوییزم (که دو مکتب اول چینی‌اند و مکتب آخر ژاپنی است) تحت عناوین زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:1 ـ انسان آرمانی دائوییزم را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد:ـ از دیدگاه لائوزه، به عنوان بنیان‌گذار و مهمترین نظریه‌پرداز مکتب دائوییزم.ـ از دیدگاه جوانگ زه، به عنوان مهمترین مروج تفکر دائویی.2 ـ انسان آزمانی کنفوسیانیزم را می‌توان از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد:ـ از دیدگاه کنفوسیوس، بنیان‌گذار مکتب کنفوسیانیزم.ـ از دیدگاه منسیوس، مروج آرمان‌گرای مکتب کنفوسیانیزم.ـ از دیدگاه سون زه، مروج واقع‌گرای مکتب کنفوسیانیزم.3 ـ انسان آرمانی شینتوییزمسپس در حد مجال به تطبیق و مقایسه دیدگاههای آنها در باب انسان آرمانی پرداخته می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دائوییزم، کنفوسیانیزم، شینتوییزم، لائوزه،

عنوان انگلیسی Ideal Man from the Viewpoint of Far East Religions
چکیده انگلیسی مقاله The characteristics of ”ideal man“ in the opinions of the three great religions of far east, as Daoism, Confucianism and Shintoism, are discussed as follows:1 - Ideal man from the viewpoint of Daoism.- Lao Zi’s opinion on ideal man.- Zhung Zi’s opinion on ideal man.2 - Ideal man from the viewpoint of Confucianism.- Confucius’s opinion on ideal man.- Mencius’s opinion on ideal man.- SunZi’s opinion on ideal man.3 - Ideal man from the viewpoint of Shintoism.At the end, the mentioned opinions have been compared with each other.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دائوییزم, کنفوسیانیزم, شینتوییزم, لائوزه

نویسندگان مقاله فیاض قرائی |
فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_42350_900e2800d9d6231d6d645cf03ffd6381.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات