این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۳۸، شماره ۴، صفحات ۱۱۳-۱۳۰
عنوان فارسی
ذهبی و تفاسیر امامیه
چکیده فارسی مقاله
محمدحسین ذهبی از جمله عالمان اهل سنت است که در اثر خود به نام التفسیر و المفسرون به بررسی تفسیر و روشهای آن به همراه معرفی تعدادی از کتابهای تفسیری فرق اسلامی پرداخته است که بررسی تفاسیر روایی امامیه و تعیین منزلت روایات تفسیری امامان معصوم علیهم السلام ازآن جمله است. او بر آن است که در روایات تفسیری امامیه، جعل و دسّ فراوان راه پیدا کرده و روایات تحریف از این نوع است. روایات امامان معصوم شیعه، اعتبار ویژهای ندارند و همانند دیگر سخنان و آثار تابعان است به باور او ذهبی در تقسیمبندی خود از روشهای تفسیری، تفاسیر روایی امامیه را از اقسام باطل میداند و بر آن است که روایات تفسیری بطنی آیات هم بیاعتبار و تنها برای اثبات ولایت امامان امامیه به کار گرفته شده است. در مقاله حاضر دیدگاههای ذهبی درخصوص موارد مذکور مورد نقد و بررسی واقع شده و نادرستی آن ها بیان گردیده است
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایات تفسیری، روایات بطنی، تفسیر ممدوح ومذموم، روایات تحریف،
عنوان انگلیسی
Al-Dhahabī and Imāmiyya Interpretations
چکیده انگلیسی مقاله
Muḥammad Ḥusayn al-Dhahabī is among the Sunnī scholars who in his Al-Tafsīr wa al-Mufassirūn dealt with tafsīr (exegesis) and its methodology along with introduction of exegetical books of the Islamic sects, which induced reviewing Imāmiyya traditional interpretations and determining the status of the exegetical traditions of the infallible Imams (A.S.). He believes that many fabrications and interpolations have found their way into the Imāmiyya exegetical traditions, with the "distortion traditions" being of this type. The traditions of the Shī‘a infallible Imams do not have any exceptional validity and are similar to other sayings and works of the tābi‘īn (Successors to the Prophet's(S.A.) companions). al-Dhahabī, in his classification of exegetical methods, regards Imāmiyya traditional exegesis as among the invalid type and believes that the baṭnī exegetical traditions (i.e., those transmitted through generations of the same family) concerning the Qur'anic verses are also invalid and have been merely used to prove the authority of the Imams of Imāmiyya.In the present paper, the viewpoints of al-Dhahabī in relation to the above issues are critically reviewed and responded as to their falsehood.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
روایات تفسیری, روایات بطنی, تفسیر ممدوح ومذموم, روایات تحریف
نویسندگان مقاله
رضا مؤدب |
قم
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_42119_23cd340f77098846bcad5b1f076ed6b7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات